Comment ça va fiston?

Comment ça va?
Ik hoor het mijn nonkel Fé nog zo zeggen alsof het gisteren was wanneer ik hem als jonge knaap bij ons thuis in Machelen aan de voordeur binnen liet: “Ça va fiston?
Nonkel Fé was een plekker, eentje van het soort dat ze nu niet meer maken. Trouwens vandaag zijn er geen plekkers meer, maar stukadoors. Die spuiten nu in plaats van te plekken. Dat gaat sneller en je krijgt er geen reuma van ;-((

Comment ça va fiston? Wel …
Na negen maanden karditselen is er ongelofelijk veel op de wereld gezet. Uit het niets hebben we ons als kleine David door een autheniek verhaal en bijzondere kwaliteit een plaats verovert op de kaasmarkt. Niet alleen in eigen land, maar ook bij onze noorderburen. En … Duitsland klopt ook reeds op de deur. Kaas van Karditsel ligt ondertussen bij de beste kaaszaken, staat op het menu van menig sterrenrestaurant.
Dat is echt wel iets om trots op te zijn. Maar het eist ook zijn tol, ik ben doodop. Het is net of ik de voorbije maanden wekelijks enkele keren de marathon heb gelopen.
Dus ik ben niet ongelukkig dat momenteel het gros van het geitenvolkje wordt drooggezet. Begin februari gaan die geiten terug lammeren en dan is er weer vollebak melk in het kaasvat. Enkele weken druk van de ketel komt me meer dan gelegen uit en stelt me in staat mijn vergelend todo-lijstje eindelijk eens af te werken.
Karditsel ontstond uit passie voor het echte kaasambacht en het authentieke, rauwmelkse product, met de ambitie dag in dag uit een kaaskwaliteit te leveren waar wij als kaasmakers zelf fier op konden zijn.
Daar zijn we binnen de kortste keren in geslaagd, al was dat bijwijle niet evident. Rauwmelks verwerken vergt uiterste zorg en aandacht. De minste nonchalantie wordt aanstonds afgestraft, de minste klimatologische verandering heeft zijn weerslag op de kwaliteit van de kaas. Constant op je qui vive zijn, is de boodschap. Geen steken laten vallen ;-((
We moeten niet onnozel doen … iedereen maakt fouten.

Cheesemaking is a beautiful craft to carry out
if you don’t mind happiness not always being so very much fun
if you don’t mind a touch of hell now and then just when everything is fine
because even in heaven they don’t sing all the time

2 Reacties op “Comment ça va fiston?

  1. Zo leuk te lezen dat ook jij nog af en toe denkt aan mijn vader, nonkel Fe!! Hij zou zo trots op je geweest zijn, net zoals wij! Bekom nu maar even van dit helse avontuur en geniet van wat je al hebt bereikt! Moe maar voldaan! Voorlopig toch.. Er volgen ongetwijfeld nog kaaspareltjes. Fijne feestdagen aan gans de familie!

    Liked by 1 persoon

    • Marleen,
      Ik ben een einzelgänger. Niet moeilijk als je twintig jaar op een heel klein eilandje hebt gewoond. Ik ben dan ook geen family man. Maar dat betekent niet dat ik geen warme en liefdevolle herinneringen koester aan mensen die er voor mij toe doen. I don’t forget my roots!

      Like

Geef een reactie

