Kaasnerd

Giedo De Snijder
Als autodidactische zelfkazer werd ik in maart 1983 met veertien witte Saanen geiten officieel (bio)geitenboer en werd één van mijn natte dromen werkelijkheid, ook al verklaarde iedereen op de Hoge Scharent in Haacht (en … omstreken) me voor gek.

Er waren eens veertien witte geiten

Er waren eens veertien witte geiten

Geiten melken met de hand

Handmelken – 1983

Eind 1986 verhuisden we van de kleine huurboerderij in Haacht naar Werchter, waar we op naakte landbouwgrond ondertussen een geitenstal voor 120 melkgeiten en een kaasmakerij hadden neergepoot. Een nieuwe faze in een verhaal dat nog twintig jaar zou duren.

2x12 melkstand

2 x 12 professionele melkstand – 1986

Luchtfoto Kaasmakerij Midgard in Werchter -1991

Luchtfoto Kaasmakerij Midgard in Werchter -1991

Na twee jaar van experimenteren kwamen we begin 1990 met de eerste halfzachte geitenkaas met gewassen korst op de markt (Roderic, Carré Werchter en Briquette) en drie jaar later met Merlijn (aka Witte van Rotselaar of Witte van Werchter) een Belgische gerijpte brie uit geitenmelk.
In de loop van 1992 verkochten we de geiten en verwerkten vanaf dat ogenblik enkel nog melk van Geitencoöperatie Amalthea uit Nederland.

Rijping van geitenkazen met gewassen korst

Rijping van geitenkazen met gewassen korst

Rijping geitenbrie

Rijping geitenbrie

In 2003 werd de kaasmakerij volledig gerenoveerd en ook uitgebreid. Trouw aan onze ambachtelijke productiewijze, maar professioneel uitgerust, beleefden onze hoogkwalitatieve kazen hun topjaren en exporteerden we ze volop naar Nederland en Duitsland. Zo evolueerden we op twintig jaar tijd van zelfkazer tot marktleider in ambachtelijke specialiteiten uit geitenmelk.

Kaas scheppen à la louche

Al onze producten werden geschept met de louche of de pelle à brie. Vandaar onze slogan: Midgard Schept Kwaliteit

Productiekamer vanaf 2003

Productiekamer vanaf 2003

Logo Kaasmakerij Midgard

Zwart-wit logo Kaasmakerij Midgard

Begin 2006 kwam ons kaasverhaal in Werchter abrupt teneinde wegens een onoplosbare afvalwaterproblematiek verbonden aan de agrarische zone waarin we waren gevestigd. Dat leidde tot de plotse verkoop van Midgard bvba aan Capra NV.
Ik bleef tot eind 2006 als productieleider actief bij Capra en zocht dan andere oorden op.
In 2007 richtte ik samen met Harry Kil, ex-directeur geitencoöperatie Amalthea en ex-commercieel directeur bij Capra het Nederlands vennootchap Fair Dairy op.

Logo Fair Dairy BV

Logo Fair Dairy BV

Fair Dairy bv kwam tot stand tijdens de (zoveelste) prijsmalaise van de melkprijzen, met de bedoeling eerlijke prijzen voor eerlijke producten te veroorzaken voor melkproducenten en ze daardoor echte en duurzame meerwaarde te bieden. Melkproducenten zouden zelf een deel van hun melk gaan transformeren en commercialiseren, waarbij Fair Dairy als ‘vakkundige’ tussenpersoon zou optreden om die productie en commercialisatie in goede en duurzame banen te leiden.
Fair Dairy was een kort leven beschoren, voornamelijk te wijten aan de spectaculaire melkprijsstijgingen eind 2007, waardoor melkproducenten plotsklaps weer tevreden bleken …
Die afknappende ervaring voerde me naar menige artisanale kaasmakerij in binnen- en buitenland om alsnog vertrouwd te blijven met de geuren en kleuren van het ware kaasambacht. Enkele korte clips van die kaasreizen werden op YouTube gepost.

In januari 2010 hing ik samen met Magda, mijn echtgenote, Mycelium gcv boven de doopvont. Magda verzorgde hieronder (kook)workshops rond natuurlijke voeding en gezondheid en ik (kaas)workshops onder het motto ‘Kaasmaken in de Keuken’.
Vanuit onze achtergrond als voedingsproducenten, met aandacht voor het globale verhaal, volgden wij met veel aandacht wat er zich in de Angelsaksische landen rond het verschijnsel van The Food Revolution en The Local Food Movement afspeelde. Kijkend naar de Korte Keten beweging in Vlaanderen zag ik vooral een (digitaal en communicatief) versnipperd landschap. Denkend aan ‘Eendracht maakt Macht‘ begon ik te werken aan het Slocal concept. Slocal is zowel qua naam als inhoud een samenvoegsel van Slow en Local, met Slow verwijzend naar Slow Food.
SLOCAL.org
Dankzij mijn jarenlange internet passie die ik onder andere in samenwerking met AbitMORE bvba kon en mocht verzilveren, verkreeg ik de deskundigheid om zeer functionele Drupal gestuurde cms websites te bouwen.
Zo ontstond in 2010 een digitaal concept dat zijn vertaling kreeg in o.a. de locavorengids op slocal.org: ‘Voedsel Verbindt Ons … eten moet en doet iedereen‘. Bewust als teaser in een draftversie omdat het mijn bedoeling was om ‘samen‘ met alle stakeholders in Vlaanderen, actief rond lokale voeding en de korte keten, een overkoepelend digitaal platform te realiseren. Na heel wat pogingen trok ik in de loop van februari 2012 de conclusie dat dit onbegonnen werk was, gelet op de individuele belangen van enkele grote belangengroepen.

In 2011 kreeg de kaasmicroob me weer volop in haar greep met het plan om samen met een Nederlandse partner het eerste affinagecentrum in Nederland op te zetten voor andersoortige kazen, onder het concept van Meester-Affineurs. Een project dat na heel wat voorbereiding uiteindelijk midden 2014 het levenslicht zag na een geslaagde crowdfunding actie. Gelet op mijn eigen kaasplannen zag ik af van aandeelhoudersschap in dit verhaal, wat mij echter niet belet dit uniek rijpingsgebeuren als adviseur op de voet te volgen en te ondersteunen.

Logo Meester-Affineurs

Logo Meester-Affineurs

Het gebrek aan input van andersoortige Nederlandse kazen voor een toekomstig professioneel en voedselveilig affinagecentrum, dreef ons tot de idee terug een kaasmakerij op te starten. Samen met Fred Verlinden, ex-eigenaar Capra NV, werd heel 2012 besteed aan de voorbereiding van Kaasmakerij Micel(la). Begin 2013 werd dit project dat zijn vestiging zou krijgen op de Food Feed Health campus  in Tienen, op een zucht van de eindmeet afgeblazen.
Eind 2012 begon ik deeltijds te werken als keldermeester bij Elsen Kaasambacht in Leuven, probably the best cheese shop in the Benelux. Dat bracht me in de gelegenheid mijn kennis over het kaasaanbod en de kaasmarkt te updaten en uit te breiden.
Daarnaast verdeelde ik mijn tijd als kaasconsultant voor verschillende partijen in Nederland bij de ontwikkeling, productie, rijping, communicatie en vermarkting van authentieke, artisanale kazen.
In 2014 zoek ik de kaasschep terug zelf op te graven voor een klein, lokaal en waardegedreven kaasverhaal. Gegroeid uit passie en goesting ontstond eind 2013 een out of the box concept, waarmee de belangrijkste bureaucratische beperkingen worden vermeden. Wat het wordt, lees je op Van het Oude naar Het Nieuwe.
Dit idee rijpte echter via allerlei pogingen, wachttijden en inzichten tot een definitieve versie in de loop van augustus 2014. Wat ons kaasproject nu daadwerkelijk wordt, lees je op Maakt Geld Gelukkig.

Logo Kaasmakerij Karditsel

Logo Kaasmakerij Karditsel


In het voorjaar van 2015 zal kaasmakerij Karditsel in Lummen op de geitenboerderij ’t Goerenhof rauwe geitenmelk verwerken tot uitgelezen kleinoden.
Men zegge het voort 😉

6 Reacties op “Kaasnerd

    • Geitenkaas uit Werchter is er niet meer. Wat de overnemer in Halen (ondertussen zelf al enkele jaren overgenomen door het Franse Eurial International) van het Midgard assortiment nog produceert, kan ik je helaas niet vertellen. Ik weet het gewoon niet.

      Like

  1. Potverdikke Giedo!
    We hebben regelmatig “af en aan” contact gehad met nu reeds weer een lange stille periode.
    Nooit heb ik ten volle beseft welk verhaal er achter jou schuilgaat, het heeft me wel steeds geboeid!
    Blijkbaar ben ook jij voor de volle 100% teruggekeerd naar je eerste (en enige?) liefde. De kazen.

    Ik ben reuzeblij dat ik je blog gevonden heb en ga hier nog wel enkele uurtjes lezen.

    Vele groetjes van Johan B. 😉

    Liked by 1 persoon

    • Dag Johan,
      Ja, het is weer een hele tijd geleden, maar ik ben blij je weer te horen. Edoch alleen mensen komen elkaar tegen, niet? Ja, sinds 2011 heb ik weer de volle focus op ‘everything cheese’. Het bloed kruipt immers waar het niet lopen kan.
      Take ‘care’ !!!

      Like

  2. Beste Guido,

    Eerder heb ik contact met u opgenomen over uw kaasblog. Ik volg met plezier de vorderingen van Karditsel.
    Nu heb ik begrepen dat u betrokken bent of bent geweest bij de ontwikkeling van de geitenkaas de Witte van Rotselaer of ook wel bekent als Merlijn. Nu heb ik net kunnen lezen hoe dit precies is gelopen. Op dit moment betrekken we die Merlijn en een klein aantal kazen via Dupont, het andere deel van mijn assortiment komt zo direct uit Frankrijk.
    Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik zo af en toe wat gaar wordt van de groothandels, het aanbod, de prijzen en de produkten die ik vervolgens ook weer in de schappen van de supermarkt tegenkom. Is het mogelijk om een keer met u van gedachten te wisselen over de kaasmarkt en wat er zoal speelt? Ik ben aan het plannen om naar België te reizen om een aantal producenten te bezoeken maar het kan wellicht kan een afspraak ook per telefoon of evt. mail. Ik hoor graag of u daar oren naar heeft.

    Hartelijke groet,

    Marike van der Werff
    Fromagerie Kef, Amsterdam
    0031-615410880

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s