Waar een olifant al niet goed voor is

bedenkmaariets
Bedenk maar iets als dit beeld je voor de ogen gebeiteld zit en je achterhoofd vol met andere ideeën.
Effe onder het hoofdkussen leggen. Het komt er wel een van de dagen uitgedacht 😉
Denkpiste: Voordenken, denken en nadenken is als voorkauwen, kauwen en herkauwen.
Wie wil meedenken, moet het vooral niet laten. Ik ben bereikbaar …

Zondag poste ik nog op Facebook: Huib Rijk, geen goesting om mee te schrijven? Jij schrijft wat dit beeld bij je oproept en ik doe hetzelfde. We zetten de twee verschillende invalshoeken onder elkaar. Lijkt me boeiend … crowdwriting. Tijd en goesting?
Waarop Huib Rijk antwoordde: Ha die Giedo, crowdwriting. Dat combineert natuurlijk twee van mijn passies: writing en iets in gezamenlijkheid doen. Ik ga er over voordenken.
Hier volgt het stuk van Huib en daaronder vind je het mijne. Wat mij btreft is het een mooi uitgevallen experiment dat zeker navolging verdient. Wie weet, voelen er zich nog geroepen.

Huib
Ik had nooit zo veel met olifanten – tot 2,5 jaar geleden toen mijn moeder overleed. Mijn moeder was sterk niet-dogmatisch. Op haar crematie werd het nummer Stairway to heaven gespeeld (bij een 91-jarige!). Ze had er bij gezegd dat het nummer vooral niet te zacht moest worden afgespeeld! De elpee met de man met de takkenbos had ze op haar kamer (sinds de vriend van mijn zus bij een ongeluk overleed en het nummer op diens crematie werd afgespeeld 30 jaar terug) De voorgangster vertelde in de dienst een verhaal van 7 blinden die een ontmoeting met een olifant hadden. De een had alleen de slurf gevoeld, de ander de wind van de bewegende oren, etc. Na afloop kregen ze ruzie wat nu het wezen van de olifant was (verg. het wezen van religie) totdat een ziende vertelde dat ze allemaal gelijk hadden. Ik vertelde wat over haar levensloop. Na een lang gelukkig leven (waarbij ze tot de laatste dag helder was) liet haar lichaam haar in de steek. Ze had een euthanasieverklaring, maar dat is niet zo eenvoudig om uit te voeren (doktoren hebben een hekel aan het doden van mensen). Hierop besloot ze te stoppen met eten en drinken (zoals mijn vader 4 jaar daarvoor). Ze trok zich als het ware terug uit het leven, als een dier dat zich afzondert in de jungle om te sterven in eenzaamheid (slaapmiddel plus morfine). Bij de voorbereiding van het verhaal was ik aan het voordenken welk dier dat zou kunnen zijn. Tot ik het opeens wist: de olifant natuurlijk.

Giedo
Het is bijna Valentijn en zie me hier zitten.
Ik wil van een mug geen olifant maken, maar met nog twee dagen voor de boeg moet er al een wonder gebeuren hier in dit verloren gat een koe tegen te komen, laat staan een bronstige.
Van mijn veertiende slurf ik op m’n eentje rond. Waar dat goed voor is, vraag ik me ondertussen al ruim veertig jaar af. Welke slimme met veel te grote oren heeft dat ooit bij ons als vanzelfsprekend bedacht?
Had die niet wat beter kunnen voordenken?
Echt iets voor olifanten om zich alles te herinneren alsof het gisteren was, maar ooit deden we ons in ’t bos tegoed aan groene blaadjes en jonge struiken. Ik geef toe dat we dat wat met momenten wat te drastisch deden, maar met de grassen en kruiden in de savanne viel het leven ook nog best te smaken. Maar dat we in zo’n verschraald zootje zouden terecht komen, had niemand van ons ooit kunnen denken. Nu is er nog amper gras te bespeuren en om fatsoenlijk te denken, moet ik uren zoeken naar een stronk om mijn dikke kont op neer te planten.
Een heel aantal van mijn soortgenoten slurfen nu in het buitenland, verleid door tweevoeters die hier vroeger dagen kwamen rondhangen om te zien hoe wij eruit zagen. Blijkbaar is het leuke eraf, want er valt hier geen kat meer te bespeuren.
Ook al heb ik een dikke huid, als ik er goed over nadenk: het valt echt niet mee sant in eigen land te zijn.

Een Reactie op “Waar een olifant al niet goed voor is

Geef een reactie

