Back to the roots – week 4

Now we are cooking

Now we are cooking …

Hoe staan de (kaas) zaken er voor na iets meer dan drie weken rijping? Ondanks de technische pech, het roestige roestvrijstaal met enkele onuitwisbare taches de peau tot gevolg, kan ik toch zeggen: Now we’re cooking …
Met de plaatsing van een nieuwe transfo op woensdag 4 september lijkt de vernevelaar nu definitief te kunnen functioneren. Dat dacht ik vorige week ook, maar de vorige transfo deed na plaatsing van de nieuwe vernevelaar constant de differentieel springen, waardoor heel het huis zonder stroom kwam te zitten. Weer een week wachten …
De gewenste ontwikkeling heeft daardoor natuurlijk ook op zich laten wachten. Normaal had ik de Bravibacteriën al na 7 à 10 dagen mogen verwachten. Door het permanent tekort aan vochtigheid in de rijpingskast en door mijn al te ijverige wasbeurten (ter compensatie) heb ik de gistontwikkeling verstoord, waardoor de pH dan weer veel te traag steeg en bijgevolg de linens bacterie op haar honger bleef zitten. Dus veel later dan verwacht, voelt de linens zich nu met een pH boven de 6,0 eindelijk in haar sas en dat is er aan te zien en te ruiken.
Op de foto’s hieronder merk je dat de pH net onder de korst van de kazen die gewassen worden op basis van gewoon kraantjeswater gestegen is tot 6,95.
De kazen die gewassen worden op basis van AD water zitten net boven de 6, nl. 6,139.
Het verschil in korstontwikkeling is dan ook enorm. Het is dan ook meer dan interessant de chemische samenstelling te kennen van het AD water en die samenstelling te vergelijken met die van gewoon kraantjeswater. Het verschil moet daar immers zitten, vermits alle andere parameters hetzelfde zijn.
Vanaf nu ga ik minder intensief en frequent de kazen wassen, tenminste als ik de luchtvochtigheid reëel boven de 97% kan houden.
Fingers crossed … week 5 ligt in het verschiet.

AD kaas

AD kaas

Korst AD kaas

Korst AD kaas

Korst gewone kaas

Korst gewone kaas

5 Reacties op “Back to the roots – week 4

  1. Wie weet wat je nog gaat ontdekken, Giedo? Er zijn nog voorbeelden van een kink in de kabel die uiteindelijk tot iets heel nieuws en revolutionairs heeft geleid. Ben benieuwd!

    Like

  2. Geachte Heer De Snijder,
    Ik las met veel interesse Uw artikel tot en met het laatste , week 12.
    Bij artikel 3 ging het even mis . Ik vroeg me af wat U gedaan heeft met Uw opmerking, ik citeer ” Dan maar geperforeerde RVS-plaat op maat afgewerkt, ben ik ook in één klap van de kaasnetjes af.”

    Gaarne Uw reactie.

    Met vriendelijke groet,
    André Terwiel

    Like

    • André, ik heb het toen gelaten voor wat het was. De boodschap is wel dat als je RVS rekjes koopt die RVS van betere kwaliteit dient te zijn. Dus geen AISI 304 maar AISI 316(L). Maar daar weet jij meer over dan ik 😉

      Like

Geef een reactie

