Back to the roots – start week 5

Samenstelling AD water

Samenstelling AD water

Wat vroeger dan gewoonlijk …
Nu ik de samenstelling van het AD water en het leidingwater in Rotselaar naast elkaar heb gelegd, wordt een en ander staal helder. Die informatie had ik natuurlijk beter bij aanvang van de test gehad/gevraagd/gelezen ;-(

Het hoog gehalte aan NaCl heeft bij de AD kazen de noodzakelijke ontwikkeling van de gisten afgeremd of zelfs grotendeels onmogelijk gemaakt. Dat verklaart de trage groei van de pH onder de korst van de AD kazen én dus het uitblijven van de linens bacterie. Ik had het natuurlijk kunnen weten, maar ik heb het zoutgehalte van het AD water zwaar onderschat.
Dat is slecht nieuws én goed nieuws tegelijkertijd. Nu weet ik tenminste hoe en wanneer in het rijpingsproces ik het AD water dien in te zetten.
Samenstelling leidingwater Rotselaar
Dan blijft nog de vraag door welke (chemische) reactie die purperachtige vlekken (en uitstralingen) t.g.v. het druppen van de roestplekken op de korst van quasi uitsluitend de AD kazen werden veroorzaakt. Het lijdt geen twijfel dat de reden ook in het AD water dient gezocht. Maar het antwoord daarop is als vijgen na Pasen, want was er geen roest geweest, waren er ook geen plekken. Simpele logica 😉

Week zes geeft een antwoord op de vlekken.

Een Reactie op “Back to the roots – start week 5

  1. Pingback: Back to the roots – week 4 | BITS and BITES·

Geef een reactie

