De enige bron van kennis is ervaring

Voor het vierde jaar op rij heb ik nieuwe frambozen geplant.  Van vastberadenheid gesproken. Nu zitten ze zuiver in een dikke laag kompost. Afwachten maar of deze keer de vruchten niet verdorren en de bladeren niet vergelen tijdens het oogstseizoen. Ik heb ook een nieuwe aanplant van rode bessen in haagvorm met dezelfde kompost. Als die willen wassen, moeten ze mij geen tekeningske meer maken, dan zegt mijn gezond verstand dat de tijd is gekomen om de frivole framboos te vergeten. Voor dezelfde moeite wordt het echter twee keer noppes, dus heb ik wijselijk een alternatief achter de hand met de phoenicolasius besjes, die het al jaren in de tuin zorgeloos goed doen. In september had ik een aantal stengels afgelegd, maar die bleken niet te hebben geworteld. Tot mijn verbazing hadden de kleine stengeltopjes, die op grond hadden gelegen, zich wel geworteld. Dat had ik op voorhand kunnen weten als ik effe gegoogled had, maar niets is zo stimulerend en deugddoend als zelfverworven praktijkervaring. Ervaring komt dag na dag als je je oren, ogen en intuïtie open houdt.
Het verklaart tevens, zoals Albert Einstein stelde, de zin van de Tijd: The only reason for time is so that everything doesn’t happen at once.


Rubus Phoenicolasius of de Japanse Wijnbes

Geef een reactie

