Now we’re cooking

Dit is deel 2 van de post rond tout à fond.
De foto die je hier ziet is noch een microgolfoven noch een kookoven maar een incubator of broedstoof.

Na maandenlang melktekort zit de melkplas weer op peil en kunnen we eindelijk terug ons volledig assortiment opstarten en in voldoende hoeveelheden. Het heeft veel geduld gevergd van onze klanten. Ook voor ons allesbehalve aangenaam om wekelijks het krappe aanbod fair te verdelen over ons klantenbestand. Moeilijke zondagsoefeningen …
Maar nu ziet de toekomst er weer rooskleuriger uit.
Dat betekent ook dat onze tweede levensfase eindelijk van start kan gaan. Die wordt ingeluid met de komst van die fameuze incubator.

Wat is de bedoeling?

Wel, we gaan op zoek naar The Holy Grail van het artisanaal kaas maken.
Een droom die ik al jaren koester. Niet iets dat je voor elkaar krijgt als je pas een kaasmakerij opstart. Maar nu zijn de omstandigheden rijp. Ook in de boerderij. Het is immers essentieel dat de boerderij en de kaasmakerij aan hetzelfde zeel trekken en er echt voor gaan. Dat kon de voorbije jaren jammer genoeg niet. Maar door gewijzigde omstandigheden in het beheer van de boerderij kunnen we nu echt ‘vooruit met de geit’.
Karditsel streeft naar nog meer uitgesproken boerderij-eigen karakter van haar kazen. Meer boerderij-eigen microflora in de melk verkrijgen om kaas mee te maken die daar qua smaak en karakter van getuigt. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en niet op een-twee-drie te realiseren. Dat vergt veel onderzoek, analyses, tijd en … centen.
Het doorkoelen van melk tot 2 à 3° C is nefast voor de ontwikkeling van de van nature aanwezige micro-organismen die via de omgeving en onze geiten worden aangeleverd. Die populatie trachten te behouden en verder te ontwikkelen zonder risico’s qua voedselveiligheid vraagt uitgebreide voorzorgsmaatregelen. Testen, testen …
Enerzijds zullen we dit intern doen door inzet van onze incubator en anderzijds door externe microbiologische analyses.
Een streven dat geld zal kosten.
Het uiteindelijk resultaat zal Karditsel en ook onze klanten zonder twijfel nog meer unieke, niet kopieerbare kazen opleveren.
Misschien starten we wel een crowdfunding op om dit alles te realiseren.
Hoe dan ook … waar een wil is is een weg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.