Online kaasverkoop … een overbodigheid?


Vorige week las ik een degelijk artikel over het reilen en zeilen van de online kaasverkoop in Frankrijk, het kaasland bij uitstek.
Al blijft het online rendement er tot op heden echt wel een dubbeltje op zijn kant, het advies luidt toch dat de traditionele kaaswinkel beter ‘tijdig’ de uitdaging opneemt om een huwelijk af te sluiten tussen zijn traditioneel concept en de realiteit van de moderniteit. Niet te vroeg, maar zeker niet te laat. Il faut être en veille avec l’oeil du crocodile.

Vente en ligne de fromages en provenance de partout

Hoe loopt het vandaag?

Fromages.com, de digitale kaaspionier sedert 1997, draait de gemiddelde kaasomzet van een Franse winkel met 500.000 euro. Hun klanten zitten voornamelijk in het buitenland.
Bekende Franse kaasmeesters begonnen maar stopten er ondertussen mee.
Kaaswinkels die ook online kaas aanbieden hebben gemiddeld 50 bestellingen per maand met een 50 à 100 euro per bestelling, terwijl ze eigenlijk 50 bestellingen per week nodig hebben om het min of meer rendabel te maken.

Wat zijn de drempels?

Hoge werkingskosten om de kaaselectie van een klant ook adequaat bij die klant te krijgen. Waar een winkelklant op 7 minuten is bediend, vergt een online klant 20 minuten. Dan nog de verpakkingskost en het gekoelde transport bij 4° C dat een derde van het factuurbedrag uitmaakt.
And last but not least … in de kaaswinkel gebeuren de aankopen impulsief, ze worden op het moment zelf gemaakt op basis van wat er te ontdekken valt en wat er door de kaasmeester gestuurd wordt. De online winkel mist ook de additionele aankopen die in het klassieke winkelgebeuren wel aan de orde komen.

Al naam hebben, helpt

Hoe kun je online de klant overtuigen van je geloofwaardigheid en deskundigheid als je geen naam hebt opgebouwd in de kaaswereld? Waarom zou de klant online een hogere prijs willen betalen zonder dat gevoel van kwaliteitsgarantie?

Communicatie, DE sleutel tot succes

Voor een online kaaswinkel moet je continu traffic trachten te genereren. Dat vergt veel publiciteit, veelvuldige website updates én communicatie van de hoogste plank. Dus hopen tijd en geld om de klassieke winkelbeleving en expertise over te brengen. Bovendien is het nog maar de vraag of zonder fysieke winkel een online kaasverkoper 200 kazen kan aanbieden zonder zware kaasverliezen.
Het aanbieden van een maandelijkse kaasbox op voorbestelling kan dit verlies wel vermijden.
Laboxfromage.fr verkoopt zo 700 boxen van 4 geselecteerde kazen per maand.
Bij ons start CheesIn.be in het najaar zo een verkoop van kaasboxen op.

Hoe dan ook nieuwe codes bepalen hoe langer hoe meer het consumentengedrag.
De nieuwe generaties zijn geconnecteerd en hebben een totaal ander aankoopgedrag dan oudere generaties. De uitdaging voor de klassieke kaaswinkel ligt dan ook in het vinden van een gezond huwelijk tussen het traditionele en het moderne (digitale).

Maar welke sector is vandaag niet onderhevig aan die uitdaging?
Misschien helpt voor ons allen het volgende: ‘Als je citroenen krijgt, maak dan limonade

Een Reactie op “Online kaasverkoop … een overbodigheid?

  1. Pingback: Willen maar niet kunnen | Bits and Bites·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.