Godgeklaagd

Je mag nog zo je best doen om dagelijks pure kwaliteit te leveren, blijkt dat er toch altijd wel iemand in kaasland rondloopt die daar zijn voeten aan veegt door zijn eigen van de pot gerukte kwaliteitsstandaarden op je producten los te laten en ze daarna nog durft te presenteren aan goedgelovige restaurants en consumenten.
Gelukkig zijn die zelfverklaarde kaasgoeroes eerder uitzondering dan regel. Geluk bij een ongeluk ;-((
Ik verklaar me nader …

2016 …

De laatste productie van Corneel in 2015 vond plaats op 18 december. Karditsel verkoopt volrijpe Corneel en geeft die kaas een houdbaarheid mee van 21 dagen. Daarna is de kaas niet rot maar wel over zijn hoogtepunt heen en treden er allerlei smaakafwijkingen op.
Een kennis spot Corneel op een kaasplank in een restaurant op 2 april 2016 in de Gaume. De Gaume is het Franstalige deel van Belgisch-Lotharingen op de grens met Frankrijk ten zuiden van de Ardennen. Corneel werd via een Waalse kaasgroothandel door een Franse kaasaffineur aan het restaurant geleverd. Die laatste stelt zich geen vragen en serveert het op de kaaswagen.
De Corneel was niet om aan te zien. Of wat dacht je?

2017 …

Laatste productie van Corneel in 2016 vond plaats op 7 september. Sedertdien maakten we geen Corneel meer. Op 14 juli 2017 werd de eerste productie van Corneel opgestart. Die kaas is pas klaar rond half augustus …
Een kennis spot Corneel op een kaasplank in een restaurant op 15 juli 2017.
Hallo kroket … tien maanden na productie!!!
Corneel werd geleverd door een Waalse kaasspecialist. En wat voor eentje … Meilleur Fromager de Belgique 2010, Finaliste du Mondial des Fromagers 2015.

Corneel op een kaasschotel van een restaurant gespot op 15 juli 2017

Wat moet je als kaasproducent hiervan denken?

Als kaasproducent geef je je kleinoden uit handen en kan je alleen maar hopen dat ze met de beste Zorg en Aandacht worden behandeld tijdens hun parcours naar de eindgebruiker.
Bij de toestanden die ik net heb geschetst, zijn er op korte termijn twee slachtoffers. Enerzijds de consument die een trauma overhoudt aan de slechte smaakervaring en de kaas voor eeuwig bant, anderzijds de kaasproducent die met de vinger als schuldige wordt aangeduid en zijn kwaliteitsimago in rook ziet opgaan.

Wat zijn mogelijke verklaringen?

  • De betrokken kaasaffineur en/of kaasspecialst heeft een innovatieve bewaarmethode gevonden om een kaas met zeer beperkte houdbaarheid tien maanden later als ‘bien affiné’ te verkopen. Een diepvriezer of opgelegd in sterk water?
  • Nog erger … De betrokken kaasgroothandel levert Corneel aan zijn klanten terwijl het geen Corneel betreft maar een andere kaas. Een dummy?
  • Corneel is meer dan kaas. Een collectors item? Zo gegeerd dat sommigen het als een kunst beschouwen het zo lang mogelijk bij te houden om er daarna mee uit te pakken.

Ceci n’st pas Corneel mais …

Sorry, het valt me moeilijk stil te zitten als ik geschoren word. Wie kan me dat onder de gegeven omstandigheden kwalijk nemen?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s