Eigenlijk feitelijk

Minke Hylarides deelde enkele dagen terug op Facebook een bericht van het Griekse Ζωή Στο Χωριό. Hieronder enkele van de foto’s die gepost werden.

Minke geeft blijkbaar cursussen “Kaas maken in de keuken”, vermoedelijk zoals wij dat onder dezelfde benaming vanuit Mycelium deden in 2010-2011.
Er zijn volgens mij drie motieven om kaas te maken: uit noodzaak (zoals we op de foto’s zien), uit goesting om voor je eigen eten te zorgen of een zinvolle hobby te bedrijven, uit ambitie om van je passie je beroep te maken en zo je kost te verdienen.
Drie verschillende werelden voor drie verschillende soorten mensen …

Magda en ik hebben zelf een heel kaasparcours afgelegd sedert we elkaar in 1981 leerden kennen vanuit een gedeelde betrachting naar een zelfvoorzienend leven. Eigen voedsel kweken en geiten houden voor melk en kaas.
Van ’t een kwam het ander … Wij waren niet voorbestemd om twee soorten levens te leiden. Leven en werken waren steeds onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat ging niet steeds van een leien dakje. Geloof me, het heeft ons heel wat bloed, zweet en tranen gekost.
Met voortschrijdend inzicht zijn de kaasjaren voorbijgegaan. Het verzuren van de melk in de zon en het gebruik van de gedroogde lebmaag om melk te stremmen, dat ligt ver achter ons.
Met scha en schande hebben we veel geleerd en ons navenant wijselijk aangepast. Dat is echter nooit ten koste gegaan van de letter en de geest van het ware kaasambacht.
Eigenlijk feitelijk gaat het wat mij betreft niet om Back to Basics maar om FORWARD to Basics.
Men zegge het voort 😉

4 Reacties op “Eigenlijk feitelijk

  1. In mijn werk waarin ik diverse malen (afdelingen/onderdelen van) bedrijven, die van het pad waren afgeraakt, mocht helpen om de weg weer terug te vinden en vooral het plezier in goed werk leveren te hervinden om ze daarmee ook weer een fijn toekomstperspectief te bieden, gebruikte ik regelmatig “Back to the future”. “Back to basics” was me te beperkt. “Forward to basics” had ik toen ook wel in m’n gereedschapskist willen hebben.

    Like

Geef een reactie

