Cheese is hip … hoezo?

Als introductie …

The Financial Times

How America became a global cheese power

Welcome to the US food scene, which is hotter right now than the molten centre of one of Casellula’s grilled-cheese sandwiches (another popular choice on the menu). Once seen as stodgy and old-fashioned, the pungent world of cheese has been rejuvenated by a new generation of fromage-focused bars and restaurants, and trendy cheese shops run by twentysomethings with cow tattoos are appearing all over the country.
Forget working in a craft beer bar or hipster coffee shop, young foodies in the US want to be cheesemongers. What’s more, the trend is starting to take off in the UK too.

Cheese flights

The young clientele at Casellula enjoy artfully presented cheese ‘flights’ © Kate Owen

Er zijn verschillende redenen waarom ‘cheese’ een momentum heeft in de US.
De farm to table local food movement heeft daarin een belangrijke rol gespeeld, maar ook de bloei van Farmers’ markets en indie food shops (*), gekoppeld aan een indrukwekkende stijging van het aantal artisanale kazen. Het ledenaantal van de American Cheese Society (ACS), een vereniging die kleinschalige kaasproducenten vertegenwoordigd, verdubbelde de laatste 10 jaar tot 1700 kaasmakerijen.
Gedurende ongeveer dezelfde periode zag het ACS bij hun jaarlijkse nationale competitie de inschrijvingen stijgen van 89 kazen in 1985 tot meer dan 1800 vandaag. Veel van die kazen worden door een nieuw geslacht van jonge, gepassioneerde kaasmakers geproduceerd.
Maar vergis je niet. Het gaat hier niet enkel over de groeiende kwantiteit aan artisanale kazen. Ook de kwaliteit ging er met reuzesprongen op vooruit. Op de laatste World Cheese Awards in London won de US meer medailles voor hun kazen dan Frankrijk of Italië. De tijd is voorbij dat de US het toonbeeld was van industrieel geplastificeerde orange kaasplakjes die in het beste geval goed waren als smeltkaas op cheese burgers.
Terwijl kaasmakers in de Oude Wereld belemmerd worden door traditie en geografische beperkingen die innovatie in de kiem smoren, vinden US kaasmakers net hun inspiratie in klassieke Franse, Italiaanse en Britse kazen die ze in interessante, smaakvolle nieuwe richtingen laten evolueren.
Ik schreef er hier op mijn blog al verschillende keren over.

Het probleem bij ons is dat we het moeilijk hebben om jonge kaasmakers aan te trekken. In de US en ook in de UK ligt dat vandaag totaal anders.
Daar is cheese a booming business (… met als bijverschijnsel de publicatie van heel wat kaasboeken, boeken die verder weinig of geen toegevoegde waarde hebben voor de professionele, artisanale kaasmaker, maar wel leuke hebbedingen zijn voor de enthousiaste kaasliefhebber en/of would-be kaasmaker).

There’s a community and culture now around cheese that is really exciting. It’s young, edgy and punk rock.
Craft beer has been through a meteoric revival in Britain — now it’s cheese’s turn.
We’re seeing young, cool and happening people taking it on as a career, setting up shops and street-food businesses. Five years ago these kinds of places barely existed but in another five the scene is going to be buzzing.
I didn’t realise how much people were into cheese in this country until I started the Cheese Truck. They don’t just like cheese; they absolutely love it — with the same kind of mad passion I saw when I was in the US.

Hier ten lande (en omstreken) zijn we vandaag met weinigen die het kaasambacht nieuw leven inblazen.
Ik hoef me voor geen zier te schamen als ik beweer dat Karditsel tenvolle aan dit vernieuwend kaasbeeld tegemoet komt. Lees ons verhaal en proef onze kazen 😉
Karditsel gaat een veelbelovende en duurzame toekomst tegemoet. Daar zijn jonge medewerk(st)ers voor nodig met passie voor het authentieke kaasmabacht. Een vak met toekomst en veel voldoening …


* Indie food must be created from start to finish with a high level of personal attention, craft and passion. Indie means food made by people not companies.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s