Vermont, Taste of Place

Wie trekt er in de loop van januari naar het noordoostelijk deel van de Kingdom of Vermont? Een gebied gekenmerkt door hardnekkige, hardwerkende farmers die ten zuiden van de Canadese grens trachten te overleven. Wel, Frederic Van Tricht he did.
Waarom doet hij dat? Zoekt hij in de rapte uit vieze goesting een boerderij te kopen als buitenbedrijf. Neen 😉
Hij gaat naar Andy en Mateo Kehler, de oprichters van de Cellars at Jasper Hill. WAUW!
Wat is aan die plek en die gasten nu zo speciaal?
De Kehler broers brachten tijdens hun jeugd hun vakanties door in Vermont. Na hun universitaire studies kochten ze er in 1998 een vervallen boerderij met de bedoeling hun boterham te verdienen met duurzame landbouwactiviteiten. Eerst overwogen ze een microbrouwerij en de productie van biologische tofu. Uiteindelijk werd het kaas maken and last but not least … kaas rijpen. Gelukkig, zou ik durven zeggen.

Jasper Hill’s mission is to make the highest possible quality products in a way that supports Vermont’s working landscape. We are driven to be the standard bearer of quality and innovation in the artisan cheese industry while promoting our regional taste of place

Zij omschrijven het maken van rauwmelkse kaas als vehikel om het landbouwgebied van Vermont aan de consument te presenteren als het resultaat van een karakteristieke terroir, a Taste of Place. Maar bovenop hun waardering voor gemengde landbouw, het respect voor de verteringskracht van melkvee ligt hun bekommernis in het verbeteren van de lokale economie.
De Kehlers willen de trend van boerderijsluitingen in Vermont ombuigen.
Was in 2007 de gemiddelde melkveestapel in Vermont 117, dan was die in Calfornië 814. Zij berekenden dat een Vermont boerderij een prima levensstandaard kan bouwen met 30 melkkoeien ALS ze waarde toevoegen aan de melk door het maken van high-end kaas en er een high-end prijs voor krijgen. Waar heb ik dat verhaal nog gehoord? 😉
De Kehlers argumenteren dat de oude stallen die traditioneel 25 tot 30 koeien konden huisvesten, de schaal is waarop de landbouw in Vermont dient te werken: ‘This is what the land was meant to do’.
Vanaf 2004 richten ze al hun aandacht om die terroir (Taste of Place) van individuele boerderij op te schalen naar de regio, in respect met de lokale waarden van onafhankelijkheid en (individueel) ondernemerschap.
Vier jaar later lanceren ze een zeer ambitieus project om hun visie gestalte te geven: ‘Ruim tweeduizend vierkante meter, zeven ondergrondse rijpingstunnels en een droom zo groot als de American cheese movement‘.
De Cellars at Jasper Hill is een $2.3 million faciliteit voor de collectieve rijping en distributie van kaas, met de bedoeling hoeveproducenten uit de regio te ontlasten van die niet te onderschatten uitdagingen.
Om met die rijpingsfaciliteit te kunnen bijdragen tot de duurzame ontwikkeling van de artisanale kaasproductie in Vermont voorzien ze hun producenten van zeer professionele support.

Six producers, six herds of cows, twelve cheeses. By offering a collection of professionally aged and marketed cheeses, the Cellars allows its producers to focus on the most important aspects of the trade – quality milk production and cheesemaking technique. The goal is to provide the best shops and restaurants nationwide with perfectly ripe, delicious single source cheeses from the verdant working landscape of Vermont. We aim to provide a Taste of Place.

Bij Jasper Hill wordt niets aan het toeval overgelaten. Daar kan Frederic van getuigen. Rijpen is Begrijpen en Meten is Weten.
Continu data verwerven door meten en proeven levert enorm veel ervaring op.
Die handelswijze heeft hen geen windeieren gelegd. The Cellars at Jasper Hill hebben ondertussen internationale faam en erkenning verkregen. Frenchmen watch out!
Het is hoopgevend dat in onze ingedommelde kaascontreien uitzonderingen als Kaasaffineurs Van Tricht er alles aan doen om hun blik te verruimen, bij te leren, ideeën te sprokkelen en zo de Cheese Revolution, die al enkele jaren furore maakt in de Angelsaksische landen, ook dichter bij ons te brengen.

Wat hebben we vandaag geleerd?

  1. As one can’t download 30, 50 or 100 years of cheese making or cheese ripening experience, one should better start today than tomorrow. Because … If you don’t have time to do it right, when will you have time to do it over?
  2. Zin en onzin van streekproducten
  3. ??? 😉


Met dank aan Frederic Van tricht voor de foto’s en extra input

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s