Bompa

A happy young family

Zo fier als een gieter met dit prille, gelukkige gezinnetje: Stephanie, Pepijn en Lena

Een paar dagen terug werd ik bompa, of misschien wel opa of opi, van een vamp van een kleindochter.
Met de beste wil van de wereld kan ik er niet meer omheen, ik behoor stilaan tot die uitdeinende club van senioren. Willens nillens … Natuurlijk weer iets te laat om nog gratis te kunnen reizen met het openbaar vervoer, want die gunstmaatregel werd onlangs afgeschaft. So what, waar zou ik als eenenzestigjarige rakker de tijd halen om op een bus of tram te kruipen?

Age is an issue of mind over matter. If you don’t mind, it doesn’t matter.

Is dat zo? Terwijl de weken als dagen voorbij hollen, draai je zeven dagen op zeven als een veertiger en doe je je best om de lichamelijke ongemakjes en slijtage van een zestiger te negeren. Dat lukt de ene week al aardiger dan de andere, dus niks aan de hand. Vooruit met de geit!
Het zal wel (weer) aan mij liggen, maar dan moet ik toch echt wel effe wennen aan de nuchtere realiteit dat mijn zoon vader is geworden en … ik dus grootvader.
Jonge scheuten worden voor je ‘t weet ook bomen. En bomen die hoog en sterk willen groeien, hebben diepe wortels nodig. Daar hebben vaders een niet te onderschatten rol in te vervullen. Mijn zoon is een geboren vader, zoveel is zeker!
Al klinkt het wat overdreven en brutaal, “misschien” is het credo van goed vaderschap wel:
Behandel je kind de eerste vijf levensjaren als een prins(es), de volgende tien jaar als een slaaf/slavin en daarna als een goede vriend(in).

5 Reacties op “Bompa

  1. Proficiat kleindochter met zo’n Bompa, proficiat Bompa met zo’n kleindochter, proficiat alle anderen die daartussen en omheen zitten.
    Geruststellend bericht voor de kleine: Vanaf dat gij 5 geworden zijt, zullen Bompa én Pa uw hulp in grote dank aanvaarden. ‘T is met sommige credo’s net als met soep, ze worden niet zo heet ………

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

