Aandacht voor de Ziel

Alles wat je aandacht geeft groeit
Zondag was Rik Torfs te gast bij Alleen Elvis blijft bestaan.
Al kwam ik zondagavond afgepeigerd thuis na een zéér lange dag kaasverkoop op de eerste LINDA markt (C-mine Genk), toch kon ik het niet laten om nog naar dit voortreffelijk TV-programma te kijken. Ergens naar het einde toe pakt Rik Torfs me met zijn uitspraak:

Aandacht is het mystieke gebed van de Ziel

Ook al ben ik geen kerkganger, een wannabe atheïst heeft ook een ziel 😉
Meer nog, ik beschouw die ziel als mijn belangrijkste en meest persoonlijke heiligdom.
Wat is dat voor iets die ziel? IMHO is het iets dat je op ’t eerste zicht niet hebt, maar serieus aan je gaat knagen zodra je ’t onderweg kwijt bent geraakt of als je het jaren niet de aandacht hebt gegund die het van je verwacht. Ja, ik geef toe, mystieke begrippen blijven wat mysterieus …
Hoe dan ook onze ziel wordt beroerd door Aandacht en … ook door Zorg.
Ik heb ze acht jaar lang in alle mogelijke hoeken wanhopig gezocht nadat ik ze ongemerkt verloor n.a.v. de verkoop van onze kaasmakerij. Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar ik heb ze teruggevonden. Vandaag voel ik me als herboren … en ook doodop 😉

Wat ik tot mijn scha en schande heb geleerd, is het volgende:

Never eat your soul to fill your belly

Marcus Aurelius schreef in zijn ‘Overpeinzingen’:
Degenen evenwel die de bewegingen van de eigen ziel niet oplettend volgen, zijn noodgedwongen ongelukkig.
Het is een schande wanneer in dit leven de ziel reeds verkommert terwijl het lichaam nog voort bestaat.
Carl Gustav Jung
People will do anything, no matter how absurd, to avoid facing their own souls

P.S. Ik wou al met Allerzielen iets schrijven rond de ziel, maar de tijd ontbrak …

Geef een reactie

