Sinksen sapperloot

Gisteren viel mijn frank dat vandaag alles dicht ging zijn wegens Sinksenmaandag. Pinksteren of Sinksen, mijn moeder zaliger draait zich om in haar graf bij zoveel flagrant atheïstische nonchalance.
Ik kan haar jammer genoeg niet meer van repliek dienen, maar als je zeven op zeven werkt, heb je niks aan een kalender met rood gekleurde dagen. Ik weet tenminste nog uit een ver veleden waarvoor Pinksteren staat, iets waar velen vandaag het raden naar hebben:
“Wat is Pinksteren?” was een van de negen meest gestelde vragen op Google in 2012. Daarmee staat het in een rijtje populaire vragen als “Wat is Android?”, “Wat is Facebook?”, “Wat is Spotify?” en staat de vraag zelfs hoger dan “Wat is Twitter?”
Je kan je de vraag stellen waarom zoveel mensen dat persé willen weten en daarvoor gaan Google’n. Misschien om te weten waar het woord Sinksenfoor vandaan komt en waarom die foor verdorie steeds rond deze tijd moet doorgaan. Nu ze toch na al die jaren van plaats is veranderd, kan de stap niet zo groot meer zijn om ze ook in de tijd te verplaatsen 😉
De foor sapperloot … ze heeft me nooit kunnen bekoren. En om echt eerlijk te zijn, ik had er al als kind een hekel aan.

De Sinksenfoor

ALTIJD PRIJS, ALTIJD PRIJS (deredactie.be, auteur: Kirsten Sokol)

Bij ons in de Diegemstraat in Machelen was ’t ook elk jaar een keer of twee keer kermis. Een draaimolen, een schietkraam en een eendenkraam (zoals op de foto) palmden dan voor een week de hoek van de straat in. Om iedereen een plezier te doen, ging ik dan ook maar eens. Als ik dan met die tien frank toch iets moest doen, leek mij eendjes vangen nog het enige dat mij in beweging kon zetten. Maar geloof me, Altijd Prijs is een schromelijke leugen. ik heb nooit iets gewonnen en het lag echt niet aan mij.
Toen ik ouder was en meer in de boeken zat dan ik buitenkwam, kreeg ik het danig op de heupen (en de oren) van die vijf liedjes die heel die week keer na keer door de huismuren daverden. ‘Zo mooi, zo blond en zo alleen’ van Jimmy Frey bijvoorbeeld. Ik krijg nog de zippekes als ze het op de radio in hun hoofd halen dat gekweel uit de oude platendoos te halen.

Vandaag dus geen telefoons, geen afspraken. Nergens naartoe, want er is toch niks open. Gewoon het dagelijks werk. Op maandag verwerken we (voorlopig) niet, maar staat er poetswerk op het menu en … een Mont Blanc aan afwas. Ik zal eens een foto nemen. De kaas in de rijpingskamers krijgt volle aandacht, bestellingen worden klaargezet voor de ophalingen van dinsdag, … Eigenlijk een rustige weekdag 😉
Hetzelfde kan niet gezegd worden van het labeurwerk dat enkele Karditsel getrouwen op hetzelfde ogenblik letterlijk en figuurlijk voor de kaasmakerij verzetten.

Zoals jullie weten, breidt Karditsel de kaasmakerij met een 50% uit tegen half augustus. De voorbereidende afbraakwerken zijn alvast volop aan de gang. Nu nog de centen bij elkaar krijgen …

Geef een reactie

