Bleu Duroux is geen bleuke

Toen ik eind november 2012 bij Elsen kaasambacht ging werken met de bedoeling terug voeling te krijgen met de kaasmarkt, was één van de kazen die me aanstonds imponeerde de Bleu Duroux.
Een product dat de zonen van Elsen kaasambacht, Reinout en Willem-Jan, tijdens hun kaasreis in 2010 “toevallig” leerden kennen toen ze Fromagerie Duroux in Rilhac-Xaintrie bezochten. Een kaasmakerij gelegen in het Franse departement Corrèze of in kaastermen uitgedrukt het hart van het productiegebied van de Cantal en Bleu d’Auvergne.
Toevallig is het juiste woord, want hun bezoek was bedoeld om kennis te maken met de producent van hun Cantal kazen. Tijdens dat bezoek viel hun oog op een blauwgeaderde kaas. Toen ze na het proeven meer detail over die Bleu Duroux vroegen, kregen ze het antwoord dat ze die kaas enkel lokaal op de markten aanboden. Schijnbaar een niemandalletje voor de familie Duroux, maar voor de kaasproevers van Elsen kaasmbacht een bijzondere ontdekking. Sindsdien is de Bleu Duroux een constante in het blauwgeaderd aanbod van Elsen kaasambacht.
Nu, ruim vier jaar later, wordt dit product door de klassieke kaasmarkt ontdekt en duikt de Bleu Duroux zelfs tot in de Verenigde Staten op bij de betere kaaszaken.
Al is Fromagerie Duroux vooral bekend om haar productie van Cantal, ze heeft duidelijk meer in haar sas. Niet enkel omwille van de hier vernoemde Bleu Duroux, maar ook met haar Rilhac mitée. De Rilhac is een tomme Salers die haar smaakrijkdom verkrijgt dankzij de bereidwillige medewerking van een horde kaasmijten. Een kaas die je in onze regionen enkel in de kaaswinkel van Leuven zult aantreffen.

Dit is de laatste blogpost die ik schrijf vanuit mijn ondergrondse kaaswereldervaringen bij Elsen kaasambacht. Zaterdag 28 februari wordt mijn laatste werkdag als de mol, aka keldermeester. Al zal ik de wekelijkse zorg in de rijpingskamers missen, ik zal vooral moeten afkicken van het contact met het gedreven en blijmoedige team van medewerkers. Elsen kaasambacht bleek meer dan een biotoop als geen ander, het werd een inspirerende plek waar ik het vertrouwen kon ontwikkelen om mijn eigen kaasverhaal voor het kaasambacht vol passie te schrijven. Een verhaal dat begin maart, na acht jaar van geduldig wachten, gestalte krijgt in Kaasmakerij Karditsel.

Geef een reactie

