Reizen om te leren

Vanacht thuisgekomen van een dagje UK. Ik denk niet de enige van de deelnemers en het begeleidend team aan de Food Innovation Academy On Tour te zijn die vandaag lucifers in hun ogen moeten steken om ze min of meer open te houden. Woensdag verzamelen om 05:45 uur op de carpool in Lummen en vanmorgen rond 02:30 uur het bed in. De zoektocht naar innovatie vergt offers 😉
De trip kwam tot stand dankzij de Provincie Limburg in praktische samenwerking met het Innovatiesteunpunt, Flanders DC, Steunpunt Hoeveproducten, Puur Limburg, communicatiebureau A41 en Bundl. Hopelijk vergeet ik weer niemand.
De heuse VIP bus zat afgeladen vol en tot mijn verbazing vooral met hoevezuivelaars. Samen op zoek naar innovatie in het graafschap Kent waar we in/rond Canterbury een farmer’s market bezochten en drie verschillende typen retailzaken, nl. Asda, Sainsbury en Waitrose.
Kijken naar het algemeen winkelaanbod en de verpakkingen om ideeën te sprokkelen voor innovaties op het vlak van zuivel en kaas, dat vormde de overkoepelende opdracht.
Wat mij vooral opviel, waren de kleine voedsel-en drankverpakkingen geportioneerd voor alleenstaanden of schoolkinderen. Neem nu zes schijfjes appel verpakt in een zakje, klaar om mee te nemen naar school. Kinderen worden zo misschien wel gemotiveerd om fruit te eten en ja, ik geef toe dat op die manier ook wordt vermeden dat de helft van een echte appel in de vuilbak belandt. Maar dat gaat er heus de massale berg plastic niet op verminderen en met een halve appel aan £1,5 wordt het er ook niet goedkoper op. Convenience food … wie wordt daar echt beter van? Of wat denk je van een plastic wijnzak met de inhoud van één glas wijn? Voorbeelden troef en allemaal vakkundig marketinggewijs gebracht. Ondanks al het maatschappelijk geroep: ‘Duurzaamheid … wo bist du geblieben?
Het is evident dat in de zoektocht naar meerwaarde (en eventuele groeikansen) de hoeveproducent zich dient te onderscheiden. Wie weet, ligt zijn beste troef in wat hij normaliter in huis heeft, nl. de intrinsieke (kwaliteits)waarde van zijn producten: niet anoniem, gezond, eerlijk van smaak, puur en duurzaam geproduceerd.
Marketing op de inhoud, meer dan op vorm?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s