Wat is puur en eerlijk?

Foodwatch ... de voedselwaakhondfoodwatch Nederland komt op voor het recht van consumenten op eerlijk, veilig en gezond voedsel. foodwatch stelt misstanden in de voedselindustrie aan de kaak en lobbyt bij de Nederlandse overheid voor oplossingen die consumenten echt beschermen. Zij willen dat bedrijven hun klanten open en eerlijk voorlichten over de voedselproducten die ze verkopen. En ze willen dat de overheid hiervoor de voorwaarden schept via wet- en regelgeving. Alleen dan kunnen consumenten zelf kiezen wat ze eten. foodwatch Nederland is onderdeel van de internationale organisatie foodwatch.
Op foodwatch verscheen op 13 januari het volgende artikel:

AH Puur&Eerlijk
Supermarktketen Albert Heijn stopt met de productlijn puur&eerlijk. In plaats daarvan gaat Albert Heijn het biologische huismerk uitbreiden onder de naam AH Biologisch. Dat is goed nieuws voor consumenten. In 2013 bekritiseerde foodwatch het merk puur&eerlijk, omdat de samengestelde producten in deze lijn misleidend zijn voor consumenten. Het merk zegt bij zo’n product alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is. De rest van het betreffende product kan net zo goed bestaan – en bestaat ook werkelijk – uit smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de vee-industrie. De kritiek van foodwatch kreeg veel media-aandacht en ruim 8.800 consumenten stuurden een e-mail naar Albert Heijn om te vragen de productlijn puur&eerlijk écht puur en eerlijk te maken. Ook werd het merk genomineerd voor het meest misleidende product van het jaar. Nu dus mét resultaat!
Meer lezen over de kritiek van foodwatch op puur en eerlijk? Klik hier

Het is een hoopgevend fenomeen dat de verontwaardiging van gewone consumenten een boîte als Albert Heijn tot het stopzetten van een merk kan bewegen.
Puur&Eerlijk stopt en in plaats daarvan komt een uitbreiding van het biologisch huismerk AH Biologisch.
Net als al die andere mensen die biologische landbouw een warm hart toedragen, ben ik natuurlijk blij met de keuze voor uitbreiding van het biologisch assortiment.
Maar …
Al heb je bij ‘inlandse’ biologisch gecertificeerde producten weliswaar de garantie dat er geen discutabele E-nummers of giftige stoffen worden gebruikt, toch is daarmee niet alles gezegd. Verre van als je ’t mij vraagt … tenminste als je kritisch blijft en niet als een goedgelovige volgeling door het leven gaat.
Ja, biologische producenten durven ook uitgekiende marketingtechnieken, misleidende etiketten en slogans te hanteren. Bijvoorbeeld met het gebruik van de term ambachtelijk, terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet het geval is. Durf je dat publiekelijk met naam en toenaam online te verspreiden, krijg je anno 2010+ nog een advocatenbureau op je dak om je tot bezinning te brengen. Ik kan ervan meespreken …
Wat mij echter veel meer tegen de borst stuit, is het bestaan van industriële bioproducten.
Veel industirële producenten van bioproducten dragen de biologische landbouw helemaal geen warm hart toe, maar zien enkel een groeiende consumentenmarkt.
Het is onbegrijpelijk dat de bioconsument zich zo weinig vragen stelt HOE industriële producten vervaardigd worden. Men vertrekt uiteraard wel van biologische grondstoffen, maar de industriële productieprocessen verkl*ten hun intrinsieke waarde. Toch krijgen die doodverwerkte producten het biolabel mee. Met de beste wil ter wereld, maar dat gaat er bij niet in.
Die producten overspoelen echter de biohandel, dankzij een betere prijszetting te wijten aan hun grootschalige en industriële verwerking.
Als de uitbreiding van het assortiment AH Biologisch inhoudt dat nog meer van dat soort bioproducten het schap bereikt, blijven we even ver van huis.
Wat we nodig hebben zijn bioproducten die geproduceerd worden naar de geest en niet naar de letter van het biologisch gedachtengoed.
Tot die stelling door de markt wordt verzilverd, blijft de vraag hoe kleine bioproducenten zich tegen dit alles kunnen wapenen, met hun beperkte middelen toch hun stem kunnen laten horen bij het marketingkabaal van grote biospelers.
Het wordt kleine spelers als Karditsel niet makkelijk gemaakt. Neem nu de keuze van een baseline of slogan. Ambachtelijk, puur, eerlijk, natuurlijk, lokaal … het zijn verkrachte, betekenisloze en onbruikbare begrippen geworden. Niks meer mee aan te vangen.
Alles van waarde lijkt weerloos.
Denk dus niet dat wij bij Karditsel door die fenomenen de moed verliezen. Wij weten waarvoor we staan en zullen daar met hart en ziel in woord en daad met passie van getuigen. Take our word for it …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s