Kleren maken de man

Wie zit er met een ei?
Vroeger kreeg ik net voor Pasen nieuwe kleren. Op paaszondag werd ik dan met nieuw textiel naar de hoogmis gestuurd. Daarna was ’t eieren rapen op de koer achter het ouderlijk huis.
Wellicht onbegrijpbaar voor jullie maar ik was ieder jaar blij dat Pasen achter de rug was.
De miserie begon steevast met die nieuwe kleren. De huisleverancier was een kledingszaak in Vilvoorde, uitgebaat door een Jood.
In mijn onschuldige kinderogen een duistere kledingszaak waar het begrip “modern” net zo kosjer leek als werken op sabbat.
Had ik dan toch nog enige naïeve verwachtingen, dan werden die meteen de grond ingeboord als mijn vader besloot moeder’s rol even over te moeten nemen.
Tientallen spullen passen, honderd keer omdraaien, vooruit lopen, geen commentaar leveren en tenslotte terug de bus op naar Machelen met een setje kleren die ik gegarandeerd op mijn achttiende nog kon dragen. Dan krijg je eens iets. Puur afzien.
En eenmaal thuis terug passen, vooruit lopen en omkeren tot die glinster in zijn ogen kwam en dat betekende zoveel als: “’t Zit goed, ’t past, ’t geld is goed gespendeerd”
’t Past, waar haalde hij het?
‘Wanneer komen de paasklokken nu?’ vroeg ik op paasochtend met kinderlijk geveinsde onschuld.
Antwoord: ‘Na de hoogmis’. Tja, dan hadden ze tijd om die eieren te leggen.
Niet dat ik zo geïnteresseerd was maar op Pasen ben je, zelfs als kind, iets toegeeflijker.
Ik wist op voorhand waar ze lagen, ik had ze met de ogen dicht kunnen vinden. De meesten zaten in van die met kippen en hazen beschilderde kartonnen reuze-eieren. Die kwamen één keer per jaar uit die doos op zolder.
Gelukkig kon vanaf paasmaandag de echte vakantie beginnen, hingen de kleren in de kast en lagen de eieren te smelten.

Tegenwoordig lijkt het wel iedere week Pasen.
Ben ik nu naïef te denken dat men dat doet omdat men de-derde-wereldkinderen hun werk niet wilt afnemen door alleen met Pasen goedkope kleren te kopen?

Een Reactie op “Kleren maken de man

  1. 🙂 Zo afzien, man

    — Maarten Deckers Grafisch vormgever / Art director Studio Maarten Deckers TEL.: +32 (0)476 95 59 34 SKYPE: maartendeckers LOCATION: Hasselt, België Portfolio | Twitter | Google+ | Pinterest

    Like

Geef een reactie

