Latte … meer dan melk

Caffè latte
‘Natuurlijk is latte meer dan melk’ hoor ik jullie hardop denken. Jullie denken dan aan caffè latte, coffee bars en jonge barista’s. Weten jullie dat van de zeventien sectoren waarin de horeca wordt onderverdeeld er slechts twee groeisectoren zijn en dat de rest achteruit boert? Sap bars in fitness omgevingen en coffee bars, dat zijn vandaag de toppers.
Coffee bars die slow dripping coffee serveren, schieten als paddenstoelen uit de grond. Het zijn no nonsense bars, meestal uitgebaat door jonge mensen. Zij serveren koffie waarop je als klant vier minuten moet wachten: slow dripping coffee. Wie zijn de klanten? De ADHD generatie
Hoe is dat te rijmen? De digitale generatie verlangt weer naar het analoge, wilt terug iets met de handen doen: koken, tuinieren, breien en naaien. Kortom: Bits and Bites 😉

LATTE

Latte ... melk
Maar zoals jullie kunnen vermoeden, wil ik het eigenlijk niet hebben over melk of koffie. Mijn gedachten en belangstelling gaan uit naar het acroniem LATTE, een concept dat duidelijk de drijfveren beschrijft van de twee belangrijkste consumptiegeneraties, nl. de Babybloomers van 50-60 jaar & hun Kids.
Het Angelsaksisch LATTE concept staat voor:

  • Local … lokaal geproduceerd,’ km 0‘ producten
  • Authentic … uniek, eerlijk, puur, wezenlijk, cru
  • Traceability … niet anoniem, toegankelijk, op mensenmaat
  • Trustworthy … kwaliteitsvol, betrouwbaar
  • Ethical … fair geproduceerd, mens- en milieuvriendelijk ondernemen, fair in de relatie met al de stakeholders in de keten

Die emotionele, vaak zelfs pro-sociale behoeften, werden door trendwatcher Herman Konings op 14 september schitterend toegelicht tijdens zijn presentatie ‘Forward to Basics‘ in het Provinciehuis Limburg. Een presentatie die deel uitmaakte van de Studiedag voor Hoeve- en Streekproducenten, georganiseerd door de Dienst Landbouw.
Alleen al die titel ‘Forward to Basics’ en niet ‘Back to Basics’: geen nostalgie, noch een Fake Real of Real Fake invulling, maar een verlangen naar ware authenticiteit. Een wereld van verschil.

CRU

De Standaard schrijft: Colruyt opent CRU, een winkel waar eten weer iets mag kosten
Prijzenkampioen Colruyt verkent nieuw terrein: eind november opent de groep in Overijse zijn eerste Cru, een versmarkt waar de keuze beperkt zal zijn en waar geen prijskortingen zullen gelden, maar waar wel gestreefd wordt naar de hoogste ambachtelijke kwaliteit.
‘We merken dat er weer vraag is naar authentieke producten. Wij noemen dat desindustrialisering.
Het is niet hetzelfde als nostalgie. Authenticiteit betekent voor ons dat je de dingen laat zijn wat ze zijn.
De Colruyt group schrijft op haar nieuwspagina:

Cru wil een nieuw concept uitbouwen voor en door mensen met een passie voor lekker eten, pure smaken en authentieke kwaliteitsproducten.
Cru wil klanten, partners en medewerkers verbinden en biedt in de sfeer van een markt een eigenzinnige selectie verse producten, met o.a. vlees, vis, ter plaatste gemaakt brood, groenten en fruit maar ook kaas, wijn, ter plaatse gebrande koffie, gerechten uit eigen keuken en bloemen.
Cru staat voor ‘rauw’, symboliseert eenvoud en essentie, vertrekkend van het product in zijn pure, onbewerkte vorm.
Cru verwijst ook naar een bijzondere identiteit of herkomst en een uitstekende kwaliteit (een ‘Grand Cru’ in de wijnkunde)

GeAard en Verbonden

Authentiek en ‘duurzaam‘ voedsel is voedsel van de Aarde, het is wezenlijk geAard. Minimaal bewerkt, blijft het in zijn eenvoud puur en compleet. Het is voedsel dat voedzaam is voor lichaam en geest, zuiver en vol van smaak.
Het getuigt van respect voor de symbiose die als een slagader door heel onze natuurlijke biotoop stroomt. Een symbiose die begint in een levende bodem, tussen micro-organismen en planten; tussen planten en dieren; tussen planten, mensen en dieren; tussen microflora en gefermenteerde producten, zoals brood, kaas, wijn, bier …
Het getuigt van een respectvolle wisselwerking, een faire verbondenheid tussen boeren en ambachtslui, tussen producenten en consumenten.
Enkel een faire en betrokken voedselketen biedt garanties voor een duurzame voedselvoorziening. Samenwerken is de boodschap, want eten doet en moet iedereen.

Kaas die er toe doet

Een landbouw die er toe doet én kaas die er toe doet. GeAardheid en Verbondenheid, Latte en Cru vormen dan ook de dragers van ons kaasverhaal. Niet omdat het op die wijze trendy of marketing gewijs veelbelovend oogt, maar omdat het wezenlijk deel uitmaakt van onze gezamelijke achtergrond en gedachtengoed.
Immers: There can be no happiness if the things we believe in are different from the things we do.

Een Reactie op “Latte … meer dan melk

  1. Pingback: Een afsluitertje | Bits and Bites·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s