Terwijl anderen zich op zondagochtend nog met slaapogen tegoed doen aan vers gebakken pistolees met kaas (of hesp) speelt zich op de biologische geitenboerderij ’t Goerenhof in Lummen één van de twee, zich dagelijks herhalende taferelen af: het melken van de geitenkudde.
Niettegenstaande het bronstsfeertje dat voelbaar in de lucht hangt, houden de geitenmadammen zich rustig. Het is uiteindelijk zondag voor iedereen en daar zijn de geitenbokken allesbehalve ongelukkig om. Ik hoor ze hardop denken: ‘Alle dagen van de week, maar zondags niet’.
Ik kom op de boerderij om wat melk op te halen. In eerste instantie niet voor kaas, maar wel om een monster kaaswei te kunnen bezorgen aan een potentiële afnemer van de wei die voort zal vloeien uit onze nakende kaasproductie. Slim van de man dat hij wilt weten wat de varkens in de kuip krijgen met onze kaaswei. Melk is misschien niet goed voor elk, maar kaaswei wel …
Ik maak van de gelegenheid gebruik om te kijken hoe het vordert met de voorbereidende werken op de plek waar we binnenkort de kaasmakerij optrekken. Wel, de betonblok is gegoten voor de enige metalen kolom die in de kaasmakerij komt te staan. Die moet samen met de andere kolommen buiten de kaasruimte het oude dakgebinte voorlopig ondersteunen. Voorlopig want op termijn komt er een volledig nieuw dak op heel het gebouw. Rome en Parijs zijn immers ook niet op een dag gebouwd.
Verbluffend hoe Jef en Tom, de vader en broer van Koen, het in zo’n onoverzichtelijke puinhoop voor elkaar kregen om die betonblok volgens het grondplan op de millimeter juist op zijn plek te krijgen. Dat noem ik pas straf gedaan.

Op deze pas gegoten betonblok komt de centrale kolom die het oude dak (voorlopig) zal helpen ondersteunen
Er valt op dit ogenblik onnoemelijk veel met elkaar uit te wisselen en af te stemmen. Omwille van praktische omstandigheden en tijdsgebrek verloopt dat overleg meestal tussen de soep en de patatten of via e-mail. Niet altijd zo evident om zaken te bespreken als de bouw, de inrichting, het kaasmateriaal, het plan van aanpak voor de geldwerving, het financieel plan, de statuten voor het vennootschap… en de naam voor de kaasmakerij.
Volgende zondag nemen we echter de tijd om samen rond die naam te brainstormen, waarbij drie externe mensen met verstand van zaken bereid zijn hun latijn in ons te steken.
Ik hoop dat er zondag een naam op tafel raakt die witte rook door de schouw jaagt. Als die kogel door de kerk is geraasd, wordt het voor iedereen een stuk concreter en kan onze communicatie eindelijk ook optimaler en visueler verlopen.
Het doel van een dergelijke communicatie is niet om te overtuigen of om een of ander marketingtrucje te verkopen, net zomin als het doel van een eerste afspraakje is om samen in het huwelijksbootje te stappen. Neen, het is voor ons een kans om vooruit te komen; om aandacht, nieuwsgierigheid en conversatie te veroorzaken; om vertrouwen en echte betrokkenheid te verdienen.
Zondag of niet, onze gedrevenheid stuwt ons elke dag voort.