Trilogie – deel 1: Als Abraham

Abraham
Tien jaar terug schreef ik naar aanleiding van mijn vijftigste verjaardag ‘ongeveer’ het volgende:
‘Heb je Abraham gezien?’ vroeg mijn schoonmoeder.
‘Abraham? Welke Abraham?’ antwoordde ik ietwat uit het lood geslagen, terwijl ik dacht: ‘Ons Moeke wordt oud, waar haalt ze ‘t?’.
Maar spoedig bleek alweer dat een mens nooit te oud is om te leren. ‘Abraham gezien hebben’ zegt men tegen iemand die vijftig is geworden.
Ik heb de laatste weken nog met volle overtuiging op de frein geduwd, maar tevergeefs. Het is zo ver, ik ben op middelbare leeftijd. Met een beetje geluk mag ik binnenkort gratis op den bus en den tram. Ik kijk er al naar uit.

Abraham is Hebreeuws voor ‘de vader der volken’.
Die mens moet het ontzettend druk gehad hebben als je de grootte van zijn nageslacht overschouwt. In de volksmond zegt men wel “in Abraham’s schoot zitten”, maar persoonlijk denk ik dat Abraham gelet op zijn hoofdactiviteit als stamvader eerder godganser dagen in andermans schoot lag.
Mijn catechismusjaren liggen te ver van me vandaan om nog te weten waarom Abraham gelinkt wordt aan vijftigjarigen. Ik ben nooit zo goed geweest in van buiten leren, al betwijfel ik of zulke zaken in de catechismus stonden.
Een ander gezegde over den Abraham is ‘weten waar Abraham de mosterd haalt’.
Vandaag zou je ongetwijfeld en weliswaar met enige schroom zeggen: ‘Bij den apotheker in doosjes van 4 of in grootverpakking van 12′. Maar in Abraham’s tijd bestonden er nog geen blauwe pillen. Waar haalde hij, de stamvader, dus de mosterd? God mag het weten.

Mijn dochter schreef naar aanleiding van mijn vijftigste: “Een halve eeuw is te kort als voorbereiding op de eeuwigheid.”
Goed bedoeld, maar doe me dat verdorie niet aan …


Frein = rem
In Abraham’s schoot zitten = het zeer goed en rustig hebben
Weten waar Abraham de mosterd haalt = op de hoogte zijn

Geef een reactie

