Woeps, weer een twitchke

Het begon allemaal bijna een jaar geleden met een zogenaamde golfelleboog aan mijn linkerarm. Wie me kent, weet dat geen haar op mijn hoofd er nog maar een fractie van een seconde zou aan denken te gaan golfen, dus aan het bedrijven van die als edel omschreven sport zal het zeker niet gelegen hebben.
Neen, ik heb mijn naam als ‘de snijder’ wat al te enthousiast eer aan gedaan met het sleuren en versnijden van hardnekkige kaasbollen en kaaswielen.
Je tilt een kaas van de rijpingsplank en legt die op de kaas-o-maat, houdt de kaas met je linkerhand in bedwang en trekt er met de rechterhand de snijdraad door. Als je dat moet doen met een Reypenaer van twee jaar oud, dan lijkt het alsof je een onnozel draadje door een betonblok moet trekken. Waar zit de belasting? Op de elleboog van de gestrekte linkerarm.

Zoals dat gaat, dacht ik dat wat vanzelf komt ook vanzelf weggaat. Maar zo ging het dus niet. Het werd chronisch en enkele spuiten later, die geen flikker verbetering brachten, berustte ik al half dat dit euvel onderdeel zou gaan vormen van mijn lijst-van-aan-ouderdom-toe-te-schrijven-ongemakken. Ik ben nu eenmaal geen dertiger meer …
Toen mijn rechterelleboog me enkele weken terug liet verstaan het beu te worden om voor twee ellebogen te moeten opdraaien, zat er niets anders op dan op zoek te gaan naar een goede kinesist. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Iemand die in de buurt een praktijk heeft, die niet zegt ‘doe eens 10 minuten zus’ en daarna ‘doe nu nog eens 10 minuten zo’ en terwijl met zijn administratie bezig is, of nog erger, zit te zeveren over dingen die je totaal niet interesseren en je na 20 minuten i.p.v. de voorziene 30 minuten verweesd en half geradbraakt naar huis stuurt met een briefje voor de volgende sessie. Neen, iemand die zelf de handen uit de mouwen steekt en ter plekke het probleem aanpakt zonder je op te zadelen met een karrevracht oefeningen om thuis te doen. Vindt zo iemand …
Wel, ik moet zeggen zoals het is, ik heb geluk gehad. Mag ook wel eens 😉
Ik kwam terecht bij een frisse, enthousiaste, no nonsense kinesiste. De eerste keer twijfelde ik nog, dat lag niet aan haar maar aan de stagair die er toen bijliep.
Die vroeg mij boutweg waarom ik met zo’n warm weer met een dikke jeansbroek rondliep, terwijl hij verdorie zelf met een flanellen trainingsbroek uit de jaren stillekes zweette als een otter.
Mijn joviale kinesiste deed eerst wat fricties. Je moet je fricties voorstellen als het aanhoudend duwen en schuiven van een duim over de plek die je hebt aangewezen als het gevoeligst. Ik moet daar geen tekeningske bijmaken, dat doet zeer.
Daarna vroeg ze of ik iets tegen naalden had. Na een korte aarzeling mijnentwege zei ik eerlijkheidshalve: ‘Het is te zien hoe groot en dik die zijn.’
“Oh, dat valt heus mee” antwoordde ze opvallend nonchalant.
Hoe kon ik nog anders, zonder me belachelijk te maken, reageren met: ‘Allez, doe maar voor goed.’
Uit de uitleg die het prikken vooraf ging, kreeg ik te horen dat het niet om acupunctuur ging, maar om dry needling, een nieuwe techniek waarvoor ze wekelijks een opleiding volgde. Ze zou op triggerpoints in bepaalde spieren een naald steken om een twitch te veroorzaken, een soort ontlading die de verstijfde spier doet ontspannen.
Dry needling
Wel, had ze een electriciteitsdraad aan die naald gehangen dan had ze een lamp kunnen laten branden. Nu, enkele kW’s later, zitten we in de eindfaze van de behandeling en voel ik het euvel gestadig wegtrekken.
Dat is maar goed ook, want de kaasplannen worden met de dag reëler. Met twee goede ellebogen zal het kaaswerk ongetwijfeld een stuk makkelijker verlopen. Wellicht kan ik de volgende keer, ter gelegenheid van mijn tweehonderdste blog post, al een stukje van de sluier oplichten.

2 Reacties op “Woeps, weer een twitchke

  1. Beterschap toegewenst Giedo … je post liet zich weer gemakkelijk lezen … en met een – je gaat het als sadistisch omschrijven – glimlach :-p

    Chris

    Verzonden vanaf Samsung Mobile

    Like

Geef een reactie

