Van een kaasuitdaging gesproken

Wegmans affinage
Wegmans is een Amerikaanse supermarktketen die vandaag met vierentachtig winkels vooral actief is in de staat New York, maar nationale ambities koestert. Om aan de groeiende consumentenvraag naar kaasspecialiteiten te voldoen en om zelf meer vat te krijgen op de kaaskwaliteit heeft Wegmans een elfhonderd vierkante meters groot affinagecentrum in gebruik genomen. Het affinage programma staat onder leiding van Eric Meredith, oud-medewerker van Mons Affineurs en ook te zien in de documentaire The War of the Stinky Cheeses.
Hiermee is Wegmans in de US als supermarkt een ware baanbreker. De rijpingsfaciliteiten zijn geen druipende onderaardse kelders, maar zeven high-tech kamers die elk duizenden (kleine) kazen kunnen bevatten en die hun in staat stellen de traditionele Europese rijpingskelders op voedselveilige wijze na te bootsen.
Wegmans werkt naast Europese import ook met lokale, ambachtelijke kaasmakerijen, die hun kaas jong aanleveren en waarbij Wegmans zorgt voor de rijping, marketing en verkoop.
Hier zijn twee artikels rond het affinage project van Wegmans:

Logo Meester-Affineurs

In Nederland is er ook een en ander in beweging rond het onderscheidend rijpen van geïmporteerde en lokale kaas met de bedoeling een gediversifieerd, volsmakelijk kaasgamma plasticloos en à point aan de kaashandel aan te bieden. Kijk maar eens naar het opstartend initiatief van Meester-Affineurs. Dit project kan je trouwens ook via crowdfunding steunen en garandeert je dan een aardig rendement van 8%.
Het concept dateert van 2011 en het heeft enkele jaren gekost om het op de sporen te krijgen. Ik kijk er dan ook naar uit om aan dit waardevol en uitdagend project mijn externe medewerking te verlenen. Volgende vrijdag worden de eerste proefbatches opgestart en al is het dan de dertiende, we hebben er alle vertrouwen in.
Wordt ongetwijfeld vervolgd 😉

2 Reacties op “Van een kaasuitdaging gesproken

  1. Grand Maitre, rijpelijk bedankt voor deze eervolle vermelding in uw blog. Ons concept begint meer en meer te rijpen, waarmee de belangstelling vanuit diverse kanten rijpelijk toeneemt en, naast de bijdrage(n) van investeerders, iedere bijdrage inzake publiciteit mede draagvlak creëert voor dit innovatieve concept om meer waarde met en in de keten toe te voegen. Thanks Cheesemate

    Like

  2. Pingback: Cheese is hip … hoezo? | Bits and Bites·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s