Mag het ook wat anders zijn?

Een geitenkaas +++
Zondag 12 mei was het zover. Ik had eindelijk alles terug in huis om een meer dan geslaagd experiment uit 2012 met geitenmelk te herhalen. Meester-Affineurs kan er van meespreken, die at toen de helft op en wou er graag een heel aantal mee naar huis nemen. Maar goed … hoelang kan iemand op z’n (figuurlijke) honger zitten? Wel, héél lang, geloof me!
Het is heus geen deugd, je krijgt er trouwens enkel grijs haar en de zippekes van.
Wachtend op de-goden-van-de-moderne-tijd, de zgn. ambtenaren en aanverwanten, zit er niets anders op dan dat een mens zijn zinnen verzet en zich nuttig tracht bezig te houden.
Als ons de natte kaasdroom is gegund, dan wordt dit kaasje het geitenkaas-uithangbord van De KaasAlchemist. Zonder twijfel. Qua bereidingswijze ongezien in onze contreien en enkel uit geitenmelk te bereiden. Tuurlijk zullen we ook gekende producten uit geitenmelk produceren, maar dit kaasje biedt ons het onderscheidend vermogen waar we zo op uit zijn.

De drie liter geitenmelk gaf 36 uur na productie (Productiedag+1) een kaasrendement van 135 gram per liter. Niet slecht maar dat kon/kan beter. Met een groot keukenmes in een rond kastrol wrongel snijden, is niet direct het meest geschikt materiaal om homogeen te snijden en stofwrongel te vermijden. Eén van de factoren die mijn bekomen rendement bepaalde en natuurlijk de aard van het beestje. Geitenmelk bevat immers minder eiwit dan bijvoorbeeld koemelk en levert dus a priori minder kaas per liter op. Daarom is geitenkaas onder andere duurder dan koekaas.

Op P+5 was er een mooie aanzetting van geotrichum op de korst, die ervoor zorgde dat op P+10 (donderdag 22 mei) de linens bacterie zich actief op de korst begon te nestelen (zie foto). Dat betekent dat de korst tegen een pH aanliep van +/- 6,0.
Sedert P+7 werd ik trouwens aangenaam geprikkeld door de voor mij bekoorlijke geur die de kaas in zijn eenzame biotoop verspreidde.
Alles wijst erop dat dit een kaasje wordt om duimen en vingers van af te likken. Peter Jens mag als eerste proeven en kan alvast binnen hooguit twee weken zijn witte wijn koud zetten. Beloofd is beloofd 😉
Het kaasmateriaal uit Frankrijk is ondertussen geleverd. Eén van de komende weken maak ik een twintigtal kaasjes, zodat ik een uitgelezen proefpanel kan inspireren. De eerstvolgende zondag dat het +20° C wordt, doe ik het outdoors. Dan moet ik heel de keuken niet zeiknat onder de kaaswei zetten.
Wat dit geitenkaasje zo onderscheidend maakt, vertel ik om begrijpelijke redenen pas als we operationeel aan het proefdraaien zijn. Waarom zou ik de enige moeten zijn die geduld dient te koesteren 😉

pH evolutie geitenkaas

pH evolutie in de Tijd (uren en minuten)

3 Reacties op “Mag het ook wat anders zijn?

Geef een reactie

