Als ’t maar plezant blijft

Vandaag zou ik in de jury zetelen van Cum Laude 2014, de jaarlijkse smaakwedstrijd voor de verkiezing van de allerlekkerste Nederlandse Boerenkaas en andere kaas/zuivel van de boerderij. Ik heb mijn deelname jammer genoeg moeten annuleren, want ik kon er door allerlei omstandigheden niet naartoe. Ik ben dan ook benieuwd welke winnaars er uit de bus komen.
Sedert half maart eist de groententuin al mijn tijd en aandacht op. Dat is helemaal niet zo erg dan het misschien klinkt. De winter duurt sowieso te lang voor mij en het is dan ook niet verwonderlijk dat zodra ik lentelucht opsnuif in mijn brede neusgaten, ik me ook niet meer kan inhouden.
De klimerwten steken fris en monter hun kopjes boven. Om mij de frustratie rond vette duiven te besparen, staan ze er nog gebarricadeerd bij. Het oogt niet, maar ’t helpt. De eind oktober uitgeplante, Franse knoflookteentjes staan stoer en gezond. Dat belooft een rijke oogst. In de serre staan alle zaaisels wel boven, maar er zou wat meer groei mogen inzitten, wat mij betreft.
Na een paar dagen voorbereiding konden gisteren, nog net op tijd binnen het plantseizoen, zes halfstam appel leibomen met veel zorg de grond in. Dure grap, maar het zicht en vooruitzicht op eigen fruit mag wel wat kosten. Goesting kent immers een prijs …

De kaasproductie in de keuken is dan ook stil gevallen. Met ruwe handen en door de grond zwartgekleurde vingernagels is het ook niet het moment om aan de kaaspot te staan. Drie partijtjes kaas stonden ondertussen wel verder te rijpen. Twee zachte kaassoorten en één halharde, allen uit rauwe koemelk van Rozenhoven. Het halfhard kaasexperiment werd noch geperst noch gepekeld. Ik heb immers de pest aan persen en pekelen 😉
Het zacht kaastype van begin maart, werd de voorbije dagen met veel smaakgenot opgepeuzeld. Het tweede kaastype heeft nog enkele dagen nodig en kan dan de smaaktest ondergaan. Het halfhard type heeft nog minstens vier tot zes weken voor de boeg.
Hieronder enkele foto’s van die drie kazen tijdens hun voortschrijdend rijpingsproces.
Als we ’t zo plezant zouden kunnen houden …

Geef een reactie

