L’ultimo pastore

L' Ultimo Pastore's biotoop
Renato Zucchelli is de laatste overgebleven herder in de grote metropool van Milaan en hij heeft een droom: zijn schapenkudde naar het ontoegankelijke centrum van de stad brengen om de kinderen te ontmoeten die nog nooit zijn schapen hebben gezien.

Renato Zucchelli met zijn schapen in Milaan

McDonald’s ziet hopen vlees aan zijn neus voorbijtrekken 😉

Een hedendaags sprookje, een biografische documentaire van Marco Bonfanti over Vrijheid en Verbeelding. Hij wilt de kinderen tonen dat vrijheid en dromen altijd mogelijk blijven zolang er ruimte is om te geloven in een laatste herder … die de stad veroverde met zijn schapenkudde en door de pure kracht van zijn verbeelding.

Freedom and Fantasy

Give me Freedom and Fantasy !!!!

Author’s Note
Renato Zucchelli, last working shepherd left in the industrial, concrete-ridden Milan, has always had my attention with his powerful, fiabesque way of life. When I saw how he still managed to move his flock around through the skyscrapers, the industries, the factories and the houses, it suddenly came to me how I could tell, through him, the story of a world that is going towards its extintion; and that he could become the symbol of the West, and of his unstoppable race towards progress.

Renato has been looking like a fairy-tale orc for who knows how much. He has got sweet eyes, a kind smile: he is a man of a different time, with different feelings.His being so pure, so innocent inspired me as to this bizzarre travel’s plot. He turned me back into a child, like he is. And so I wrote a script with quite precise dialogue, trying to reflect upon freedom in our century, creating a character giving all of himself to an unprecedented objective: bringing his own freedom and his own dreams to the new generation.
A contemporary fairy-tale, giving a thought to the bounds imposed on our society, who traded Happiness for Progress. Because Renato tells us the world can still be better if we believe in dreams, if we believe there really is a last shepherd.

Deze film vertelt duidelijk meer over het fenomeen transhumance dan wat een betrokken bevolking ieder jaar tot in de nieren voelt bij la descente des vaches.
Hier de trailer van L’ultimo pastore, met dank aan @CurdNerd from Down Under voor het onder de aandacht brengen van dit visueel nadenkertje.
Wie me weet te vertellen waar ik dit drieënzeventig minuten durend kleinood kan vinden, doet me meer dan plezier: hij of zij brengt me een uur en een kwart soelaas voor de onwezenlijkheid van de komende feestweken, die The Rest of Us weer willens nillens zullen moeten ondergaan.
Vandaag las ik ergens: “To change the Culture, change the Conversation“.
Misschien kan L’ultimo pastore daarbij helpen. Wie weet?


Voetnoot
Vandaag, 4 december, kreeg ik van @barlactica een e-mail met een link naar een Italiaanse webshop waar de dvd te koop is. Barbara, you have made my day 😉
Binnen vijf dagen zit de dvd in mijn brievenbus.

Geef een reactie

