Ons Josiane is er nog steeds

19 november 2013 ... ons Josiane is er nog

19 november 2013 en ons Josiane is er nog steeds

Wie mijn blog volgt, herinnert zich vast nog dat ik begin augustus poste dat er bij ons, uit het niets, een witte sierduif kwam aangestrompeld. Zij kreeg Josiane als naam en voelde zich bij ons aanstonds op haar gemak.
Drieënhalve maand later is ze er nog steeds. Nu het weer ruwer en vochtiger is geworden, voer ik haar op de vensterbank van het keukenraam. Op een plank, want ons Josiane laat het los zoals het komt …
Er gaat geen dag voorbij of ze komt op haar plank aangeflodderd, tippelt dan als een volleerde madam over de vensterbank en maakt me met niet mis te verstane body language duidelijk: “Tu m’as vu?“. Tuurlijk heb ik haar gezien, ik ben geen kieken.
De dagen zijn gekort en ons Josiane verschijnt dan ook vroeger op het appèl. Ondertussen weet ik allang rond welke tijd ze haar poten onder tafel wilt schuiven, m.a.w. wanneer ze haar dagmaaltijd wilt verorberen. Het potje met kippeneten staat klaar in de keuken, een klein moeite om effe naar buiten te stappen en een hongerige dame te voeren. Het geeft me een aangenaam en gerust gevoel dat er wat vet onder de pluimen is geraakt, want dat zal ze zonder twijfel nodig hebben om de aankomende winter door te komen.
Het gaat zelfs zo ver dat ik het potje ostentatief op het keukenaanrecht zet, zodat mijn huisgenoten niet hoeven te vergeten mijn rol over te nemen als ik van huis ben.
Meer nog, als ons Josiane haar uur uit het oog heeft verloren, dan word ik nerveus en ongerust. En opgelucht als ze weer plotsklaps voor mijn neus staat te paraderen.
Dit ritueel lijkt op een dagelijkse ontmoeting tussen een dove en een stomme.
Er valt geen woord … maar toch maken ze elkaar duidelijk: “Het zou me een waar genoegen zijn je morgen weer te mogen ontmoeten”

Een Reactie op “Ons Josiane is er nog steeds

  1. Pingback: Stilzitten en Stilstaan | Bits and Bites·

Geef een reactie

