Cheese 4 All

Het Slow Cheese event in Bra, Piëmonte - Italië
Vier dagen kaasfeest in Bra waarbij ruim 110.000 mensen het tweejaarlijkse Slow Cheese event bezochten. Wij waren er op zaterdag 21 september en sleepten ons, tussen de massa door, langs honderden kaaskramen. In niets te vergelijken met de vroegere kaasmarkt in Aarschot 😉
Ik was er al eerder, nl. op Slow Cheese 2005, en toen lag er op de stand van de Belgische Kaasmeesters ook nog Midgard’s geitenbrie. De enige Belgische stand die we nu tegenkwamen, was die van Michel Van Tricht & Zn, geplaatst tussen de Groten der Aarde als Hervé Mons, Marcel Petite & C°, in de tent van De Affineurs. Maar ja, Antwerpen is dan ook het middelpunt van de wereld en al de rest er rond is uiteindelijk maar parking. Ik ga er niet meer over zeggen want ik wil positief blijven …

De stand van de Belgische Kaasmeesters met o.a. onze brie

De stand van de Belgische Kaasmeesters op Slow Cheese 2005 met o.a. onze geitenbrie (zie rode pijltjes)

Het zal wel aan mij liggen, maar als je Slow Cheese eenmaal hebt meegemaakt, dan is er nog weinig verrassends aan. Toch blijft het om de twee jaar het Mekka van de Kaas, want vanuit de verste hoeken van de wereld kom je er kaas en kaasmakers tegen. Het is opvallend hoe groot ondertussen de US delegatie is geworden. Dat is ook niet voor niets want de Cheese Revolution is very hot in De Nieuwe Wereld. De dynamische Amerikanen gaan hoe langer hoe meer de concurrentie aan met de Fransen. Bekijk de video La Guerre des Fromages qui Puent maar eens, dan snap je waarover het gaat.
Als ik tussen een massa mensen rondloop, stel ik me altijd de vraag: “Ga ik nu een bekend gezicht tegenkomen?”. Wel, bij de stand van Neil’s Yard Dairy liep ik Joe Schneider van de Stichelton en Mary Holbrook tegen het lijf. Als anglofiel heb ik aan mijn UK kaasbezoeken goede contacten overgehouden, waaronder beide gerenomeerde kaasmakers. Mary doet het al jaren met geitenmelk en Joe met koemelk.

Klik op een foto en je krijgt de foto’s te zien in galerijvorm, waarbij je vooruit of achteruit kan navigeren.

Slow Food deed weer a hell of a job om de traditie en cultuur van rauwmelkse boerderijkazen, waar ook ter wereld en vaak bedreigd in hun bestaan, vier dagen lang volop in de kijker te zetten. Dat een aantal van die kazen niet (langer meer) beantwoorden aan onze smaak- en kwaliteitsnormen doet niets terzake. Wij zijn op dat vlak (in Leuven) gewoon rotverwend. Hoe dan ook, mij heeft het toch weer kunnen inspireren en ik hou er alvast enkele kaasideeën aan over.

Een gedrocht van een videofragment en veel te kort om Slow Cheese eer aan te doen, maar er liep dan ook veel te veel volk rond om gericht te filmen.

Geef een reactie

