Wie zwerft er in de winkelstraat?

Zwerver in LeuvenHet is zaterdagmiddag in een super drukke Leuvense winkelstraat. Sedert half december ziet het er op dat ogenblik zwart van het volk met mensen die het geld voelen jeuken en halstarrig zoeken naar een besteding die hen net iets langer dan de vorige keer bevrediging kan schenken.
Op weg naar het kelderwerk passeer ik die straat en tussen die ronddwalende mensen zit er een zwijgende man op één been geknield, starend naar het kartonnen bekertje in zijn hand.
Voor degenen die hem al opmerken, betekent het wellicht de zoveelste bedelaar die hun shopping experience dreigt te bezoedelen. Iets wat ze ten alle prijze willen vermijden en dus doen ze er alles aan om de situatie te negeren.
De man, waarvan ik de leeftijd niet echt inschatten kan, lijkt me minstens zo oud als ik.
Ik kan me niet voorstellen dat ik het een kwartier fysiek zou uithouden om op één knie geknield te zitten, terwijl ik vermoed dat hij er zo uren zit.
Die inspanning, die ik persoonlijk aanvoel als een heel sterk statement en waardoor ik hem in de verste verte geen bedelaar wens te noemen, vult amper de bodem van zijn bekertje met geldstukken.
Shoppende mensen, druk met de juiste keuzes …
Hoe moeilijk kan het zijn een juiste keuze te maken?

Geef een reactie

