Net als de kater komt vader later

Eergisteren las ik op Twitter een tweet van Peter, @okvleesnl: Scha(n)deformulier voor me. Met dochter op straat gevoetbald. Autospiegel van de buren vs papa. 1:0 :-(. 400€ schade. Was wel ’n mooi schot!

Wat je al niet in 140 karakters gezegd krijgt. Ik vond het grappig en ontroerend tegelijk. Vandaag dacht ik er terug aan en daarom rakelde ik een blogpost op die ik in 2003 naar aanleiding van Vaderdag neerpende.

Vanmorgen dacht ik: “Ze zijn het vergeten.”
Op een onmenselijk vroeg uur voor een vader met verstijfd schouderblad, die de laatste dagen weer dacht het gewicht van de hele wereld op zijn tengere schouder te moeten torsen, achtte mijn vrouw het tijd voor het ontbijt. Ze liet er geen twijfel over bestaan dat ze me binnen de vijf minuten aan tafel verwachtte, want het zou in de loop van de morgen gaan onweren. Met het nodige gekreun sleepte en rolde ik, uit pure gewoonte, lijf en zinnen uit het veel te lage bed.
Na enkele koppen sterke thee bleken er bij het overschouwen van de ontbijttafel geen voorwerpen te liggen die in de verste verte konden doorgaan als geschenken. Veel moeite voor niks …
Een teken aan de wand? De presentatie van de jaarrekening voor een belabberd vaderschap? Een ernstige bezinning, tussen koffiekoeken en kramiek, drong zich dwingend en onvermijdelijk op. Vijf voor twaalf, tijd voor een diepte-analyse:
Te veel thuisgeweest zonder aanwezig te zijn?Te weinig quality time vrijgemaakt voor de kids? Te gehumeurd rondgelopen? Te weinig geknuffeld? Tijd om het zakgeld te verhogen? Te soft geweest, te weinig op tafel geslagen?
Hemeltje, er hing onweer in de lucht, ik voelde de bui al aankomen. Vaders denken immers dat ze goed bezig zijn “als” ze een kwart uur van hun kostelijke tijd aan de kinderen besteden en het dan zelf nog plezierig vinden ook. Moeders zijn er altijd en het plezier doet niet terzake. Worden moeders daarom altijd gevierd en vaders soms vergeten?
Je lijdt een zorgzaam leven, je zit niet wekelijks bij de hoeren, je drinkt je niet dagelijks ladderzat, je draagt bijwijle de soms zware last der verantwoordelijkheid voor vrouw en kinderen, terwijl je zelf nog een groot klein kind bent (of dat zegt je vrouw tenminste), je slaat op tafel om orde op zaken te stellen als het moederlijk gezag het laat afweten, je …
Kortom een slecht imago en een erbarmelijke communicatie leveren je niet de status van de sympathiekste huisbewoner op, al meen je daar als trotse mannelijke aardbewoner recht op te hebben. Wat een vader lijden kan …
Anders gaan leven? Het lijkt de teloorgang van Agalev wel. Alleen met goede bedoelingen kom je er niet, zo veel is duidelijk. Opnieuw proberen en een betere poging ondernemen, dat is de boodschap. Het is immers nooit te laat.
Mijn vader heb ik pas wezenlijk leren kennen en waarderen toen ik achtentwintig was. Vanaf toen kon ik me geen trouwere makker wensen. Een vader, die zelf te weinig kind had mogen zijn om ook maar enigzins te snappen met welke kleine dingen ik het gelukkigste kind ter wereld was geweest.
Ook al is hij er al veel te lang niet meer, het overkomt me nu nog zo vaak dat ik hem dicht naast mij zou willen. Morgen, 21 maart, de dag dat de lente begint, zou hij weer verjaren. Gelet op de prachtige lentezon en een fenomenale supermaan aan de hemel belooft het een goed jaar te worden.

P.S. In gedachten verzonken, ontging me dat de kinderen de tafel hadden verlaten en me plots weer tot de wereld riepen met de zalige woorden: “Gelukkige Vaderdag”.
De jongste had zijn handen vol met een beschilderde pot snoepzuurtjes (toch iets blijer kijken in de nabije toekomst?), de twee oudsten overhandigden me Het Stijlboek: Onmisbaar voor wie helder wil schrijven (geen overbodige luxe).

Geef een reactie

