Stront moet in de Grond

Origineel gepost op mijn be.aware site (19-06-2005) toen ik nog mijn dagen vulde met kaas maken. Waarom er dan hier in 2011 op terugkomen? Wel, de dioxineschandalen zijn weer opgedoken. Scharrelkippen zijn weer uit, grond is weer gevaarlijk, …

“Gij kunt zagen de laatste tijd … zagen!” zegt mijn vrouw meewarig. Ik kan ze geen ongelijk geven, ik weet het zelf ook en dat scheelt enorm in het toegeven van het (zogenaamd) euvel. “Ge zou er iets aan moeten doen, ’t is nie meer normaal” suggereert ze op een manier, zoals velen onder ons een alcoholieker zouden aanporren om niet te drinken. Althans toch geen alcohol.
“Zaag nie” repliceer ik mannelijk. Een vent blijft een vent, ook op de zwakke momenten.

Ga ik er iets aan veranderen? Al heb ik plannen (zie verder), ik vrees dat het op korte termijn alleen maar erger wordt, maar dat is tussen ons gezegd en gezwegen. Niets wijst er immers op dat het klimaat om me heen verbetert. En ’t is niet alleen de ozon die parten speelt, er hangt meer shit in de lucht.
Onverschilligheid, laksheid, berusting, veel te veel geslik zonder gekauw. Slecht voor de maag en de stoelgang.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er zoveel k@k wordt opgehouden. Dat levert enkel massa’s opgefokte geconstipeerden op, zoals daar zijn:
technocraten, inspecteurs, controleurs, yuppies en nietsvermoedende Johnny’s en Marina’s.
Gisteren las ik: “Coolness: de meest overschatte eigenschap van deze tijd. In de juiste kleren in de juiste tent staan, wat is daarvan de verdienste?”.
Gisteren keek ik ook naar een fotoreportage in de krant over de Marollen. Wel, geef mij maar die Marolliens van het Vossenplein in Brussel.
Mensen met sprekende koppen en levensechte verhalen: René, Victor, Georgette, Maurice, Marcel, Jean, Jean-Pierre, Jef, Claude, Mimi.
Al zul je goed moeten zoeken om ze tegen te komen, want het zijn de laatsten die er nog zijn. Lelijke, afgeleefde mensen horen niet meer in het straatbeeld. Zij kunnen niet concurreren met de brocante en ander antiek spul op het Vossenplein dat met boenwas wordt opgeblonken om er goed uit te zien. Antieke meubels zijn In, Marolliens zijn Out(laws).
Iedereen zwaait vandaag met attesten, procedures en instructies of het een lieve lust is. Voor alles is er een papierke en als je de gelukkige bezitter bent van ’t papierke, dan is alles oke. Ook als is’t niet oke. Al wat berekend is, deugd niet (volgens de vader van Hugo Camps).
Sorry, maar als doodsimpele menselijke sterveling kan ik me maar één situatie voorstellen waarbij ik oprecht gelukkig zou worden met een papierke.

Ik overweeg namelijk, als ik er tenminste een bouwvergunning voor krijg, om op de Midgard een ouderwetse beerput te installeren. Een goeie diepe put met een plank en met een uitgezaagd gat er bovenop, veilig aan ’t oog onttrokken door 4 houten wanden met daar bovenop een puntdakje. ’t Zal schoon zijn. Dit plekje krijgt een leuk uithangbordje met de naam “’t Sas“.
Vanaf dan zal iedereen die de Midgard om een geldige of ongeldige reden wil bezoeken, geconfronteerd worden met mijn eigenste persoonlijke uitbreiding van de HACCP normen.
De procedure staat reeds grotendeels op papier, ik hoef er enkel nog wat extra cool’e franjes aan toe te voegen.
En dit alles met slechts één doel: “Ik wil van de shit af!“.
Dus …
Iedere bezoeker passeert verplicht ’t Sas of je komt niet meer binnen in de kaasmakerij.
Aan de binnenkant van de Sasdeur hang ik de duidelijk leesbare instructies:
“Conform het intern huisreglement van de Midgard opgesteld in het belang van de Volksgezondheid dient iedere bezoeker zich vrijwillig te ontlasten van al het bezwarend en verontrustend materiaal dat mogelijkerwijs Salmonella, Listeria of Staphyloccen kan bevatten. Deze procedure heeft echter ook een hoger doel voor ogen. Die korte pauze van ont-spanning laat u even diep in uzelf keren, dwingt u zacht tot de meest voor de handliggende conclusie: ‘Bezint eer je aan de Midgard begint’. Niemand verlaat het Sas alvorens één van de beschikbaar gestelde steriel verpakte recipiënten te vullen met persoonlijke faeces, die aanstonds door de GHP-verantwoordelijke zullen onderzocht worden op aanwezigheid van pathogene kiemen. Bij positief resultaat of bij vaststelling van constipatie moeten wij u iedere toegang tot het pand weigeren. Bij constipatie mag u na één uur een tweede poging ondernemen. Na een negatieve beoordeelde ontlasting volgt de gangbare en door u gekende procedure van schoenovertrekjes, haarnetje, baardnetje (indien nodig), plastic jasje en mondmasker (uitsluitend voor controleurs en inspecteurs).
Bij deze heten wij u van harte welkom.”

Het botert niet goed in mijne hof op de Midgard. Er zit geen groei in ’t groensel.
Het ziet al geelgroen als ’t uit de grond komt, zoals ik eerder reeds meldde.
Te diep geploegd? Neen, neen! MESTEN is de boodschap. Gewoon veel stront in de grond.
Dat is de eerste en belangrijkste grondwet. Al de rest is bullshit.
Voor één keer heb ik een klare kijk op de toekomst: “Ik weet nu al waar ik mijn mest ga halen”.

GHP = Goede Hygiënische Praktijken

3 Reacties op “Stront moet in de Grond

  1. wel, dat is er voor mij wat over Giedo. stront van koeien, paarden, kippen, varkens, schapen, enz. ja, daar kan in komen maar van mensen… om dat dan op uwen hof te gooien?! neen, dat gaat me te ver. mijn sla of wortel of courgette of wat dan ook zou nie meer smaken. tenzij er alleen vegetariërs op uw Sas annex Midgard mogen komen? 😉

    Like

  2. Elisabeth, mijn trouwste en onbekende lezeres,

    Ik hoop dat ik je niet al te zeer in verwarring bracht.
    Je grootouders dachten er waarschijnlijk anders over dan jij, toen ze jaarlijks hun sas leegmaakten. Tijden veranderen en onze huidige tijd staat ook op verandering. Mineraal-kringlopen sluiten wordt een noodzakelijkheid. Je wilt niet weten hoeveel fosfor en andere mineralen jaarlijks uit onze ontlasting onbenut blijven én de oceanen bevuilen (waardoor die biotoop ook uit evenwicht raakt). De chemische meststoffen, uit aardolie geproduceerd, die de landbouw hebben gemaakt tot wat ze nu is en ons tot vandaag verzekerd hebben van een ongebreidelde voedselvoorziening, zullen morgen duidelijk minder ter beschikking staan. Een landbouw zonder mest zal tegen 2050 geen 10 miljard mensen van eten kunnen voorzien. Het sluiten van de mineralenstromen wordt een noodzaak. En ja, onze ont-sluiting zal daar ook haar rol inspelen. Als het zover is gekomen, blijft de vraag of het relevant is om een gescheiden systeem op te zetten voor enerzijds vegetarische en anderzijds vleesetende ontlasters. Wel ik ga duidelijk zijn. Wat mij betreft niet. Meer nog, ik kies voor mezelf bewust niet voor het vegetarisme. Al doet iedereen wat hij/zij wil. En waarom kies ik daar bewust ‘niet’ voor, hoor ik je al vragen.
    Als twintiger las ik het Aula boek ‘De agrarische geschiedenis van West-Europa 500 – 1850’: Sociaal-economische geschiedenis van de strijd om het bestaan in West-Europa tot aan het tijdperk van de industrialisatie. Ik draag die inhoud al 35 jaar met me mee. Het was één van de redenen waarom ik zonder landbouwachtergrond toch persé ‘boer’ wilde worden. Het heeft mij althans doen beseffen dat dieren en mensen met elkaar zijn verbonden. Meer nog, dat wij dieren nodig hebben. Ik ben een vleeseter, maar ik ben bewust ‘zeer zuinig’ met vlees. Ik ben voorstander dat we met z’n allen bewust duidelijk minder vlees consumeren (als beesten).
    En ik ga nog een stap verder, want ik wil niet zoals zo vele veggies mijn hoofd in het zand steken als een struisvogel (ook een beest). Ik doe niet mee aan bepaalde vormen van kortzichtigheid, veroorzaakt door gebrek aan kennis, historische achtergronden en vervreemding van de agrarische realiteit.
    Ik ben 10 jaar geitenboer geweest en elk seizoen kwamen de lammeren. Een geit geeft gemiddeld 2 lammeren. Verhoudingsgewijs worden er meer boklammeren dan geitenlammern geboren. Bokjes grootbrengen kost geld en ze geven uiteindelijk nooit melk. Hou je ze in leven, dan moet je ze slachten vooraleer ze bokkestreken vertonen. Als ze geslachtsrijp beginnen te worden, pissen ze namelijk in hun eigen bek en wordt het vlees waardeloos. Het lijkt mij gezond boerenverstand dat als je melk en kaas produceert waar ook veggies op uit zijn, dat het dan ook vanzelfsprekend is dat ook het vlees wordt benut. Of is het soms ethischer en duurzamer het vlees in een diepe kuil te dumpen? In mijn wereldbeeld en denken lijkt mij dit alles vrij hypocriet.
    Minder melk, minder zuivel, minder vleesconsumptie, minder dieren en meer diervriendelijkheid. Wie met die ingesteldheid op mijn sas zou komen zitten, zou ik zijn/haar ontsluiting als een gulle gift beschouwen. Ik zou dankbaar zijn en bovendien gelukkig met de B12 die ik van de veggies zou moeten missen.

    Like

  3. Vandaag via Twitter uitgekomen op dit nieuwe boek:
    ‘Holy Sh*t: Managing Manure to Save Mankind’
    http://www.mnn.com/your-home/organic-farming-gardening/stories/holy-sht-managing-manure-to-save-mankind
    Site van Mother Nature Network … improve your world

    In the era of “Peak Oil,” author Gene Logsdon provides the lowdown on poop with a healthy does of barnyard humor. Going by the moniker “The Contrary Farmer,” Logsdon contends that manure is a precious resource too valuable to waste when the true cost of industrial farming and the toll it takes on rural farm communities is taken into account.

    The prospect of rising prices for synthetic fertilizers and dwindling resources ought to be a compelling reason for changing farming practices in the Unites States. The food system, Logsdon argues, is too reliant on cheap and readily available supplies of energy-intensive manufactured fertilizers to be sustainable long-term.

    His thesis: The future lies in manure and plenty of it. As one might expect, Logsdon dedicates much of this book to all manner of fecal material, both animal and human. He enumerates, chapter by chapter, the benefits and liabilities of various kinds of excrement in sufficient detail to raise the roof on Congress.

    Like

Geef een reactie

