Is SM wel gezond?

‘Wat heb ik nu aan Twitter?’ Wat moet ik nu op een blog gaan schrijven? Kost veel te veel tijd! Wat levert het op? Ik heb wel wat anders te doen’.
Herkenbare vragen van mensen en organisaties die willen beginnen met Social Media of SM ;-). Een waaier van gebruiksmogelijkheden, platforms en tools, doelgroepen, regels en etiquette maakt het Social Media landschap voor velen onoverzichtelijk en meer dan een uitdaging om eraan deel te nemen. Hoe ga je met deze vragen om als je SM voor jezelf, je organisatie of je klanten wilt  inzetten?
Veel organisaties beraden zich momenteel nog over wat ze nu precies met hun online aanwezigheid, met social media zoeken aan te vangen. Moet je als organisatie meedoen omdat het hip en trendy is?
Mij lijkt niet de vraag te zijn of organisaties/bedrijven iets met social media moeten gaan doen, maar wel wanneer ze er eindelijk gaan aan beginnen. Groot obstakel in het nemen van die beslissing is de intensiviteit die social media vergt en de noodzaak om de organisatiecultuur en -structuur aan te passen. Makkelijkst is om helemaal niets te doen, of social media halfslachtig in te zetten en dan te concluderen dat het niet werkt. Maar hoe langer men wacht, hoe moeilijker het wordt. Het gebruik van e-mail heeft ook jaren op zich laten wachten, ook al was het al internetjaren bschikbaar. Wie kan vandaag nog zonder binnen een organisatie?
De consument is actief in de sociale media en deelt daar zijn mening. Ik las donderdag via de RSS feed van De Standaard Online ‘Sociale revolutie op internet in Nederland’: Laagopgeleide Nederlanders brachten dit jaar meer tijd door op het internet dan hoogopgeleiden.
De maatschappij verandert, consumenten verwachten in toenemende mate meer, willen met hun vragen ten allen tijde terecht kunnen én ook gehoord worden, maar dit besef lijkt nog niet te zijn doorgedrongen. Nochthans wordt de bereikbaarheid via online kanalen even cruciaal als het hebben van een telefoonnummer. Wie niet mee is, is gezien …

Het inschakelen van social media vereist voor een organisatie in de eerste plaats meer sociale innovatie dan technische innovatie. Meestal vergt het een  andere mindset: Vertrouwen en loslaten van medewerkers, ze vrijheid en verantwoordelijkheid geven. Dit veronderstelt een stuk macht en controle uit handen kunnen geven. Geen regels om te beperken, maar richtlijnen die houvast bieden.
Er zijn 3 onderdelen nodig voor een succesvolle implementatie van social media in je organisatie:

  • Mensen -> bereidheid tot verandering en scholing
  • Middelen -> ICT randvoorwaarden, open zetten twitter, facebook, blogging …
  • Kaders -> beleid en richtlijnen

Is SM wel gezond voor een organisatie?
Wie niet inziet dat de consument hoe langer meer controle neemt in de keten, draagt ooglappen. De tijd van Product Push is over, vandaag gaat het over Market Pull. Organisaties die open en transparant in dialoog treden met de consument behouden hun reden van bestaan. De echte vraag is dus niet ‘Is SM gezond voor organisaties?’, maar wel ‘Blijft een organisatie gezond zonder?’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s